Strona główna Aktualności Dnia Rok 2013 za nami. GDDKiA podsumowuje osiągnięcia

Rok 2013 za nami. GDDKiA podsumowuje osiągnięcia

86
UDOSTĘPNIJ

a937ec363e953282fb69bea45f141f70Efekty kończącej się perspektywy UE

Lech Witecki, szef GDDKIA, przedstawił trzy zadania, jakie zostały postawione przez tą instytucją 2008 roku, gdy rozpoczynano wdrażanie obecnie kończącej się perspektywy unijnej. – Pierwszy punkt to poprawa stanu krajowej infrastruktury drogowej poprzez nowe inwestycje. Jako największy beneficjent środków z UE mieliśmy zapewniony budżet żeby realizować nowe inwestycje. Kolejne zadanie to efektywnie wykorzystanie środków UE i trzecie to zwiększenie konkurencyjności na rynku usług budowanych – wyliczył Witecki.

Od 2007 roku oddano do ruchu 2871 km nowych dróg ,w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych, wyremontowano 5739 km dróg. Do końca 2013 roku zostanie oddanych jeszcze 129 km nowych dróg. – Mam 106-procentowy wzrost dróg ekspresowych i autostrad – sprecyzował Lech Witecki.

Szef GDDKiA przypomniał, że od czerwca zamawiający rozpoczął rozpisywanie przetargów na nową perspektywę finansową. Postępowania dotyczą blisko 800 km dróg ekspresowych i obwodnic, które zostaną wybudowane do 2020 roku. – Dzięki planowanym zadaniom chcemy wybudować 1800 km dróg w ramach nowej perspektywy finansowej – oznajmił Witecki.

Podczas podsumowania 2013 roku, przypomniano o zmniejszeniu kosztu budowy 1 km autostrady i drogi ekspresowej. W przypadku autostrady jest to 40 procent, a drogi ekspresowej – 30 procent. Wskazywany przez ETO właściwy europejski poziom tej ceny to 9,4 mln euro. Witecki poinformował, że w wyniki przetargów w kończącej się perspektywie wygenerowano oszczędności w wysokości 6 mld zł.

Korzyści dla obywateli i samorządów

W 2013 roku udało się znacznie skrócić czas podróży na wielu odcinkach dróg. Między Gdańskiem i Toruniem kierowcy oszczędzają 40 minut, z Warszawy do Łodzi podróż skróciła się o 30 minut, a z Krakowa do Tarnowa o 20 minut.

Co więcej, dochody lokalne PIT wzrosły średnio o 3,3 procent i można to zaobserwować w tych miejscach, gdzie udało się wybudować drogi ekspresowe i autostrady. Zmniejszyło się również bezrobocie w powiatach, w których były realizowane inwestycje drogowe.

Liczba ofiar śmiertelnych na drogach krajowych zmniejszyła się o 27 procent, liczba wypadków spadła o około 25 procent.. – To jest również efekt i zasługa edukacyjna, aby była moda na bezpieczna jazdę – zauważył szef GDDKiA.

Co udało się osiągnąć

– Celem GDDKiA jest budowa spójnej i dobrej sieci drogowej. Na początku perspektywy 1 stycznia 2007 roku było 674,2 km autostrad i 248,4 dróg ekspresowych – powiedział Tomasz Rudnicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. aktualnie w eksploatacji mamy1491,4 km autostrad i 1247,9 km dróg ekspresowych. W budowie jest 142,7 km autostrad i 229,9 km dróg ekspresowych. Natomiast w ogłoszonych przetargach wynikających z załączników nr 5 i 6 powstanie ponad 832 km dróg za 42,5 mld zł. – Mamy wszczętych 41 zadań – poinformował Rudnicki.

Lech Witecki wyliczył, że na koniec bieżącego roku sieć dróg szybkiego ruchu będzie liczyć 2759 km. 350 km dróg zostanie oddanych w 2013 roku. Ogłoszono do tej pory 41 przetargów na 643 km dróg. Wyremontowano również 677 km dróg na 246 odcinkach, a wartość tych prac to 470 mln zł.

W ramach badania jakości budów pobrano do końca września 23 tys. próbek, z czego 80 procent przeszło pozytywnie próbę. Zadowalający dla GDDKiA jest fakt, że o 10,3 procent udało się zmniejszyć odsetek wypadków śmiertelnych.

Dzięki działaniu elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL do 10 grudnia udało się osiągnąć wpływy w wysokości 1,1 mld zł. Z kolei sieć dróg objętych tym systemem w bieżącym roku powiększyła się o 620 km i liczy w sumie około 2650 km.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here