Strona główna Aktualności Dnia Ujednolicony system poboru opłat na polskich autostradach?

Ujednolicony system poboru opłat na polskich autostradach?

92
UDOSTĘPNIJ

Rośnie liczba oddanych do użytku kilometrów autostrad i dróg szybkiego ruchu, przez co wzrasta liczba kierowców wybierających podróż tymi trasami. Poseł Stanisław Lamczyk powiedział w sejmie, że od roku 2012 do 2013 roku liczba podróżujących autostradami wzrosła o około 18 procent, a w pierwszych dwóch miesiącach 2014 roku – o 20 procent. To będzie wymagać, według posła, usprawnienia w najbliższym czasie systemu poboru opłat – informuje rynekinfrastruktury.pl.

Jak podkreślają eksperci, obecny system z bramkami na wjeździe na autostrady i wyjeździe z nich stanie się generatorem potężnych zatorów na tych drogach, likwidując podstawowy atut autostrad, czyli szybki dojazd. Bez usprawnień w kwestii poboru opłat nowe autostrady mogą w krótkim czasie stracić swoich dotychczasowych użytkowników, natomiast budżet państwa będzie ponosił koszt utrzymania niewykorzystanych przez kierowców dróg – alarmował poseł.

Posła Lamczyka interesowało, czy są podejmowane prace nad usprawnieniem i ujednoliceniem opłat na polskich autostradach. – Dla resortu i całego rządy wszystkie kwestie dotyczące usprawnienia poboru opłat są tematem bardzo ważnym i istotnym. Bardzo mocno zabiegamy o to, aby gros środków przekazywanych na rzecz budowy w Polsce nowych dróg ekspresowych czy zakończenia budowy sieci autostrad, przeznaczono również na rzecz ITS-ów, ze szczególnym uwzględnieniem między innymi znacznego postępu w obszarze poboru opłat – zapewnił Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister infrastruktury i rozwoju.

Wiceminister poinformował, że w 2013 roku z inicjatywy wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej odbyło się kilka spotkań zakończonych podpisaniem pomiędzy ośrodkiem infrastruktury i rozwoju, Polską Akademią Nauk i stowarzyszeniem Inteligentne Systemy Transportowe porozumienia, które stworzy w Polsce klaster zajmujący się udogodnieniami i wdrażaniem ITS-ów.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecnie funkcjonujący system poboru opłat za przejazd autostradami nie jest do końca przyjazny użytkownikom z kilku powodów. Opłaty są pobierane w systemie poboru manualnego, tak się dzieje w przypadku tych tras, które są zarządzanie przez GDDKiA jak również przez spółki koncesyjne. Jedynie na odcinkach GDDKiA możliwe jest na zasadach dobrowolności uiszczanie opłat w formie elektronicznej za pomocą urządzenia pokładowego viaAUTO – przypomniał Rynasiewicz.

Wszystkie spółki koncesyjne pobierają opłaty w sposób manualny. Rynasiewicz ostrzegł, że jednostronne ingerencje ze strony państwa w kwestie poboru opłat przez spółki mogłyby zostać uznane za naruszenie zasady ochrony praw nabytych oraz prowadzić do wystąpień koncesjonariuszy z roszczeniami wobec Skarbu Państwa o wypłatę odszkodowania. – Wdrożenie interoperacyjności systemów poboru opłat funkcjonujących na autostradach państwowych i koncesyjnych może nastąpić poprzez uznanie zasady dobrowolnego udziału zainteresowanych podmiotów w całym tym procesie – zastrzegł wiceminister.

Zbigniew Rynasiewicz poinformował, że prowadzone są prace nad wyborem optymalnego warianty dla przyszłego rozwoju całego systemu poboru opłat. Rozważany jest miedzy innymi wariant powszechnego systemu elektronicznego, w tym dla pojazdów lekkich.

Chcemy stworzyć system, który będzie transparentny, co do którego nie będzie zarzutu, że on preferuje pewne rozwiązania technologiczne. System powinien pozwolić na stworzenie właściwych relacji i swobody działania zamawiającemu. Chcemy z jednej stron chronić interesy Skarbu Państwa, ale z drugiej strony maksymalnie ułatwić korzystanie z polskich dróg. Analizy, które prowadzimy, zmierzają do tego, by taki system uniwersalny zaczął funkcjonować jak najszybciej, ale przy zachowaniu powyższych kwestii – zaznaczył wiceminister Rynasiewicz.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl