Strona główna Aktualności Dnia Dolny Śląsk: ruszy budowa 9 obwodnic

Dolny Śląsk: ruszy budowa 9 obwodnic

171
UDOSTĘPNIJ

W tym roku na Dolnym Śląsku rozpocznie się budowa aż 9 obwodnic miejscowości. Najważniejsze z nich to kontynuacja wschodniej obwodnicy Wrocławia, a także obejścia Kłodzka, Bolkowa i Bolesławca.

Kierowcy na Dolnym Śląsku nie pojadą w 2016 r. po żadnej nowej obwodnicy, ale za to w wielu miejscach w województwie prace nad obejściami miejscowości ruszą pełną parą. Dotyczy to zarówno dróg krajowych, jak i wojewódzkich. Owoce tego inwestycyjnego boomu będą widoczne w latach 2018- 2020. Wtedy to mieszkańcy Kłodzka, Bolkowa czy Bolesławca odetchną z ulgą, bo tranzyt zostanie wyprowadzony poza centrum tych miejscowości.

 

Łatwiejszy dojazd w góry


Dla aglomeracji wrocławskiej najważniejsza jest realizacja wschodniej obwodnicy Wrocławia. Ogłoszono w grudniu 2015 r. budowę północnego odcinka obwodnicy – Z Łanów do Długołęki. Nie wiadomo, czy roboty budowlane rozpoczną się w tym roku, ale prawie na pewno wybrany wykonawca zacznie już projektowanie. Nie ma wciąż wykonawcy na ostatni fragment WOW – z Żernik do Bielan Wr. Ten odcinek czeka jeszcze na pozwolenie środowiskowe, ale urzędnicy liczą, że przetarg uda się ogłosić w tym roku. Gotową trasą pojedziemy w 2020 r.

Mieszkańcy doliny Kłodzkiej czekają z niecierpliwością na obwodnicę Kłodzka. Połączy ona drogi krajowe nr 8, 33 i 46 i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta. Licząca 11,5 km inwestycja pochłonie blisko 200 milionów zł. Będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę. – Obecnie kończy się etap projektowy zadania. Został przygotowany projekt budowlany i złożony wniosek ZRiD dla realizacji – informuje Michał Wandrasz z oddziału GDDKIA w Opolu, który nadzoruje powstanie tej trasy. Roboty budowlane powinny rozpocząć się w marcu tego roku. Po obwodnicy Kłodzka pojedziemy w połowie 2018 r.

Dla wszystkich dojeżdżających w Karkonosze ważną drogą będzie obwodnica Bolkowa. Inwestycja połączy drogi nr 3 i 5 i tym samym znacznie skróci czas podróży w góry z Wrocławia– tym bardziej, że jednocześnie w pobliżu realizowana jest budowa trasy S3. Do pierwszego etapu przetargu w październiku 2015 r. zgłosiło się aż 21 wykonawców. W tym roku poznamy wykonawcę budowy. 8 – kilometrowa droga ma powstać do 2020 r.

 

Obwodnice doprowadzą do mostów

 

Nie próżnuje też urząd marszałkowski, który (oprócz nowej obwodnicy Wrocławia) zaplanował w tym roku rozpoczęcie realizacji 6 obwodnic miast. Najważniejszą z nich jest południowo – wschodnie obejście Bolesławca, które połączy rondo w Kruszynie i drogę nr 94 z drogą wojewódzką nr 297 (Bolesławiec – Lwówek Śląski). Trasa będzie miała 4 km długości i powstanie w formule Zaprojektuj i Wybuduj. Przetarg na inwestycję ogłoszono pod koniec 2015 r. Wykonawca będzie miał 3 lata na zakończenie budowy.
W tym roku także rozpoczną się prace przy obwodnicy Góry w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323. To o tyle ważna droga, że ułatwi dojazd do mostu w Ciechanowie. Otwarta w 2012 r. przeprawa pozwala łatwo dojechać do Lubina, ale wciąż brakuje dobrych dróg dojazdowych do przeprawy. Obwodnicą Góry pojedziemy na przełomie 2018/2019 r. Wartosć inwestycji to 21 mln zł. Od strony Lubina dojazd do mostu w Ciechanowie zapewnią obwodnice Nieszczycy i Brodowic. Przy tym przetargu trwają jeszcze poszukiwania wykonawcy. Wybrana firma będzie miała dwa lata na budowę.

W podobnej sytuacji są mieszkańcy Brzegu Dolnego i Miękini. Otwarcie mostu nad Odrą w Brzegu poprawiło komunikację miasta z Wrocławiem i Środą Śląską, ale wciąż brakuje porządnych dróg prowadzących do przeprawy. To również zacznie się zmieniać w tym roku. W listopadzie 2015 r. ogłoszono przetarg na obwodnicę Brzegu Dolnego. Jeśli uda się szybko wybrać wykonawcę, obwodnica powstanie w 2018 r. Wiadomo już, że południowy dojazd do mostu, czyli obwodnicę Miękini, zbuduje Mota – Engil (w konsorcjum z Himmel i Papesch). Umowę podpisano w październiku 2015 r. Na zakończenie inwestycji wykonawca ma czas do połowy 2017 r.

Swoją obwodnicę zobaczą także mieszkańcy Dzierżoniowa, ale na tę drogę poczekamy najdłużej. Dopiero w grudniu 2015 r. ogłoszono przetarg na budowę, a wykonawca na realizację będzie miał aż 3 lata. 

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl