Strona główna Aktualności Dnia Powstanie obwodnica małopolskiej Skawiny

Powstanie obwodnica małopolskiej Skawiny

122
UDOSTĘPNIJ

60 mln zł – tyle rząd zapewnił na budowę IV i V etapu obwodnicy małopolskiej Skawiny. Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury i budownictwa, 13 czerwca oficjalnie podpisał Program Inwestycyjny tego przedsięwzięcia. I ten dokument przekazał do realizacji Tomaszowi Pałasińskiemu – dyrektorowi krakowskiego oddziału GDDKiA. Dzienna data sygnująca dokument, raczej kojarzona z pechem, nie wzbudziła resortowych obaw o los tego zdania. Choć praktyka pokazała, że dotychczas ta realizacja przebiegała ze zmiennym szczęściem i zmiennym inwestorem.

Dzieje obwodnicy Skawiny sięgają 2005 roku, kiedy rozpoczęto dyskusje o potrzebie budowy obejścia. Po poselskiej interwencji w 2006 roku w budżecie państwa udało się zapisać dodatkowe 6 mln zł właśnie na rozpoczęcie tej małopolskiej inwestycji. Zadanie miała realizować GDDKiA.


Niestety, mimo zawartych porozumień i wszczętych przygotowań, współpraca między samorządem gminnym a rządową agendą drogową nie powiodła się z powodu braku środków. Ostatecznie pierwsze etapy obwodnicy zostały sfinansowane ze środków własnych Skawiny. Jednak dopiero dopełnienie całego ciągu obejścia pozwoli odetchnąć miastu. Sam minister Adamczyk przypomina sytuacje, kiedy przyszło mu pokonywać przejazd przez Skawinę przez godzinę i dwadzieścia minut. 


Jak zaznacza minister Adamczyk obecne zaangażowanie resortu nie jest związane z projektem dedykowanym wyłącznie Skawinie, choć też miasto na tym wiele zyska. Poza uzyskaniem bezpieczeństwa w centrum, istotny jest bowiem fakt zapewnienia dojazdu do terenów strefy gospodarczej zlokalizowanej wzdłuż obwodnicy. Natomiast zasadniczym celem jest udrożnienie ruchu dla pojazdów przemierzających tranzytem oraz osób, które w związku z pracą czy nauką na co dzień podróżują do i z Krakowa. Inwestycja na drodze krajowej nr 44 rozwiąże, więc problem tamującego się ruchu w zachodniej części aglomeracji krakowskiej.

Andrzej Adamczyk podkreśla, że skawińska inwestycja wpisuje się w rządowe plany. Te bowiem dotyczą nie tylko podstawowej sieci dróg w kraju, ale też obejmują zadania służące poprawie ruchu w obszarach aglomeracji.


Nowy ciąg obwodnicy, o długości 2,2 km, będzie trasą jednojezdniową o parametrach technicznych drogi głównej przyspieszonej. Na jej przebiegu powstanie estakada nad linią kolejową, a także rondo na skrzyżowaniu z ul. Krakowską, które upłynni ruch z oraz w kierunku Krakowa.

Dopełnienie skawińskiej obwodnicy powstanie w formule zaprojektuj – wybuduj. Trwają już prace projektowe. Umowa z wykonawcą została podpisana w marcu. Wówczas sygnował ją Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który pierwotnie miał być inwestorem tego zadania.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA – Tomasz Pałasiński, poinformował, że w połowie przyszłego roku inwestycja powinna uzyskać decyzję ZRID, zatem roboty będą mogły ruszyć już wkrótce po jej otrzymaniu. Ukończenie robót nastąpi z końcem 2018 roku.

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl