Strona główna Aktualności Dnia Śląsk: DTŚ Wschód nadal priorytetem

Śląsk: DTŚ Wschód nadal priorytetem

138
UDOSTĘPNIJ

Od wielu lat, od kiedy pierwszy raz pojawiła się koncepcja budowy wschodniej gałęzi DTŚ, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego uważał ją za priorytet. Absolutnie nic się w tym względzie nie zmieniło – podkreślił marszałek Wojciech Saługa, podczas spotkania z prezydentami miast zabiegających o tę inwestycję.

Ubiegłotygodniowe spotkanie (24 lutego) było spełnieniem zapowiedzi marszałka w sprawie rozmów o dalszych losach DTŚ Wschód. Wnioski na dofinansowanie budowy dwóch etapów tej trasy złożyło Jaworzno jako lider zadania, wyznaczony przez partnerów: Mysłowice, Sosnowiec i Katowice. Wnioski nie przeszły oceny formalnej.

W trakcie spotkania z marszałkiem prezydenci partnerskich miast omawiali przyczyny nie spełnienia wymogów formalnych i nie przygotowania obligatoryjnej dokumentacji we wnioskach o dofinansowanie budowy DTŚ Wschód.

DTŚ Wschód drogą krajową

Edward Lasok, prezydent Mysłowic – miasta, przez które planowana jest najdłuższa część trasy, zasugerował, by liderem tego przedsięwzięcia inwestycyjnego ustanowić Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. 

– Najpierw musimy sprawdzić, jakie są nasze możliwości – odpowiedział na ten apel Wojciech Saługa. – Wbrew niektórym sugestiom jest też możliwość starania się o fundusze z puli na drogi krajowe, rzecz jasna po wcześniejszej zmianie statutu DTŚ Wschód. Przypomnę, że mój poprzednik, marszałek Mirosław Sekuła, z powodzeniem lobbował o to w przypadku budowy DTŚ w kierunku Gliwic i Zabrza. Tam się udało, więc może tutaj też jest szansa. Musimy wszystko dokładnie sprawdzić. Dla nas budowa tej odnogi DTŚ jest niezmiennie bardzo ważna i istotna z punktu widzenia rozwoju całego regionu – mówił marszałek.

Jaworzno kontynuuje przygotowanie dokumentacji

W efekcie spotkania ustalono, że lider projektu – Jaworzno ma dalej przygotowywać niezbędną dokumentację. Wszyscy partnerzy, wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, mają natomiast szukać możliwego finansowania.

Koncepcja DTŚ na wschód pojawiła się w 2003 roku. Droga miała połączyć Katowice z Dąbrową Górniczą przez Mysłowice, Sosnowiec i Będzin. W 2004 roku samorządy miast i marszałek województwa podpisali porozumienie w sprawie przygotowania i realizacji tej drogi. Pierwszy etap – z Katowic do Mysłowic – miał powstać za unijne pieniądze z rozdania 2007-2013.

Przygotowania projektu jednak utknęły w martwym punkcie. Ponadto z tego zdania wycofały się Dąbrowa Górnicza i Będzin. Dopiero w 2010 roku udało się Urzędowi Marszałkowskiemu złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Jej procedowanie przebiegało jednak z problemami. Ostatecznie inicjatywę przejęło Jaworzno, które namówiło Sosnowiec i Mysłowice, do podjęcia ponownego wysiłku przygotowania projektu DTŚ Wschód.

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here