Strona główna Aktualności Dnia Szukasz pracy, pracownika? Gdzie zamieszczać darmowe ogłoszenia o pracę?

Szukasz pracy, pracownika? Gdzie zamieszczać darmowe ogłoszenia o pracę?

382
UDOSTĘPNIJ

302029Polska coraz odważniej może chwalić się spadającym bezrobociem, co nie oznacza że miejsc pracy jest coraz mniej. Zupełnie odwrotnie wiemy, że duże i średnie firmy chętniej się rozwijają inwestując w nowe stanowiska pracy. Na rekrutację pracowników firmy wydają coraz więcej pieniędzy. Ze względu na ogromną rotację kadr, oraz widoczny deficyt na rynku pracy specjalistów i fachowców proces weryfikacji kandydatów, wraz z opłatami jakie muszą ponosić przedsiębiorstwa znacząco wzrastają, co wykorzystywane jest przez portale ogłoszeniowe – dla których nadszedł „Złoty Wiek”.

 

Jednak mylnym jest przeświadczenie, że za dodawanie ogłoszeń należy płacić, czasem nawet słono. Pierwszym krokiem do osiągania oszczędności na płaszczyźnie ogłoszeń, które docelowo mają rozpocząć pierwszy etap rekrutacji jest rozeznanie i zbadanie rynku. Gdzie warto zamieszczać ogłoszenia, za które po pierwsze nie zapłacimy a po drugie będą miały sensowny odzew ze strony zainteresowanych.

 

 

Gdzie zatem publikować ogłoszenia o pracę?

 

Wszystko zależy głównie od tego kogo firma szuka i na jakim szczeblu ma odbywać się rekrutacja. W jakiej branży i jak rozległy rynek reprezentuje. Jeżeli mała firma lokalna szuka pracowników jej głównymi źródłami poszukiwań mogą być trzy sposoby na efektywne pozyskiwanie kandydatów.

Pierwszym jest tablica ogłoszeń w pobliskim Urzędzie Pracy, gdzie jeszcze kilka lat temu przewijały się tłumy bezrobotnych, szukających odpowiedniego miejsca, w którym będą mogli rozpocząć nowy etap w swoim życiu. Dziś Urzędy Pracy spokojnie mogą otwierać drzwi i okna bez strachu przed przeciągami szkodzącymi zdrowiu przychodzących petentów. Jest ich po prostu coraz mniej. Drugim sposobem, bardzo jeszcze popularnym jest wykorzystanie lokalnych gazet, które chętnie kupowane są jednak przez pokolenie nieco starsze, jednak i tu można znaleźć kandydata do pracy w małej, lokalnej firmie.

Trzecim, ostatnim sposobem jest metoda polecenia, bądź głuchy telefon. Właściciele małych firm odnoszą się do tradycyjnego podejścia oczekując, że osoba polecona przez znajomego jest godna zaufania, pracowita i wdzięczna.

W przypadku większych przedsiębiorstw do puli możliwości dochodzą portale ogłoszeniowo-rekrutacyjne, reklamy w Internecie oraz współpraca z Agencjami Pracy. Taki wybór jest przykładem rekrutacji o zasięgu krajowym, gdy specyfikacja firmy oraz charakter jej funkcjonowania pozwala pracodawcy na szukanie specjalistów dalej niż w regionie, w którym obecnie funkcjonuje firma.

 

Bezpłatne ogłoszenia w Urzędach i czy ma to sens?

Firmy mogą zgłaszać zapotrzebowanie na pracowników w Urzędach Pracy za pomocą formularzy przygotowanych na stronach poszczególnych Urzędów, lub osobiście wizytując pobliską instytucję. Zgłaszanie zapotrzebowania jak i dodawanie ogłoszenia w tym wypadku jest całkowicie bezpłatne. W Urzędzie swoją ofertę można zgłosić oficjalnie, jak i wywiesić na tablicy informacyjnej anonimowo. Jednak skuteczność tego typu ogłoszeń jest coraz mniej skuteczna, a pracownicy nie do końca lojalni i zżyci z firmą.

 

 Ogłoszenia w Prasie

 

Kolejną metodą jest publikowanie ogłoszeń o pracę w prasie lokalnej, branżowej lub ogólnokrajowym. Co nie zmienia faktu, że choć nadal ten sposób jest akceptowany to przy wysokim koszcie zamieszczanych ofert, stosunek efektywności jest bardzo niski, a więc nieopłacalny w żadnym stopniu. Zasięg prasy drukowanej ma coraz mniejszy wpływ na czytelników, kosztem zwiększających się zasięgów portali internetowych, newsletter’ów czy indywidualnie przygotowanych informacji nas interesujących, wysyłanych drogą mailową.

 

Biuro karier przy uczelniach i szkołach

Działają podobnie jak Urzędy Pracy, przy czym odbiorcami są uczniowie, studenci którzy choć jeszcze się szkolą, już zaczynają myśleć i rozglądać się za potencjalnymi miejscami pracy. Powoli wraca przeświadczenie, że samymi studiami, wyższym wykształceniem kandydat nie przekona pracodawcy do siebie jako potencjalnego, pracownika – z wiedzą. Studenci, a przynajmniej ich część zaczyna przygodę z pracą zawodową już w trakcie studiów. Połączenie więc nauki i pracy jest dla wielu ogromnym wyrzeczeniem, procent z tych osób nie wytrzymuje obciążenia, ale ci którzy potrafią przystosować się do nietypowych warunków, po zakończonej edukacji są łakomym kąskiem wartym zainteresowania. Skończyło się również tym samy przeświadczenie, iż studenci szukają tylko sezonowej pracy, by w ciągu 3 miesięcy wolnego czasu zarobić na kolejny rok studiów. Dodawanie więc ogłoszeń do biura karier przy uczelniach, bądź korzystanie z tablic ogłoszeń, na które można natrafić przy wejściach do budynków uczelni, jest dobrą inwestycją – a co najważniejsze DARMOWĄ!

Serwisy Ogłoszeniowe

Najpopularniejsze miejsca ogłoszeń publicznych i prywatnych. Przez długi czas walczyły dzielnie z opisanymi wcześniej metodami, aż nastał czas w którym wszyscy przenosimy się do świata wirtualnego, a więc i portale odczuwają znacznie większe zainteresowanie. Każdy z znanych nam portali miał podobną drogę w swoim biznesowym planie. Pojawić się, skromnie pukać do drzwi wielkich pieniędzy i ogromnej konkurencji, zachęcić dodawaniem darmowych ogłoszeń, wprowadzić reklamy na swoich witrynach, a ostatecznie narzucić płatności za ogłoszenia. Idealnym przykładem jest nieistniejąca już Tablica.pl

Portal, który pojawił się już prawie dekadę temu, zachęcał prostotą i intuicyjnością oraz co najważniejsze dodawaniem darmowych ogłoszeń. Zaskarbiła sobie szacunek milionów odbiorców, przyzwyczaiła ludzi do siebie, a koniec końców została przejęta bez większego od siebie. Tak powstał OLX, który początkowo by nie stracić tak wielkiego grona użytkowników również utrzymywał darmowy profil portalu, aż do momentu gdy chcąc niecąc musiały pojawić się kategorie płatne. Dziś na portalu już kilkukrotnie zwiększano koszty poszczególnych ogłoszeń, a ostatnia zmiana nastąpiła w bieżącym miesiącu, gdzie za dodanie ogłoszenia należy zapłacić ponad 40zł nie jak w czerwcu – 24,99zł. Oczywiście za portalem przemawia najważniejszy argument – czyli zasięg i odbiór, jednak szczególnie w konkretnych branżach jak transport czy logistyka, brak schematu i poukładanych w pewien logiczny sposób ogłoszeń – trochę budzi niechęć. Jest to jednak tylko moja uwaga.

Są jednak możliwości dodawania ogłoszeń całkowicie za darmo. Takich portali też jest dużo. Pracodawca czy pracownik nie ponosi kosztów rejestrowania czy dodawania ogłoszenia. Portale te często utrzymują się z umów partnerskich czy reklam pojawiających się w serwisach. Złotą zasadą tych serwisów jest brak kosztów, przy mniejszych zasięgach jest to i tak rozsądne rozwiązanie.

Jednym z takich portali jest, zbierający coraz więcej pochwał, prosty i intuicyjny portal www.Itupraca.pl który początkowo służył jedynie branży transportowej, ale dzisiaj już rozwinął się o  branżę logistyczną i spedycyjną. Pokazując że można wspierać konkretne branże bez udziału masówki, która ma miejsce na ogólnych portalach ogłoszeniowych. Dziś jest to prawdopodobnie największa baza firm transportowych i kierowców w Polsce. Gdzie rejestracja jak i dodawanie nieograniczonej liczby ogłoszeń jest całkowicie darmowa.

Media Społecznościowe

To całkiem nowy (z ośmioletnim stażem) sposób rekrutacji. Najczęściej wykorzystywany przez Agencje zatrudnienia, rekruterów czy Agencje Pracy. Dostęp do osób, które dobrowolnie dodały się do grup osób poszukujących pracy to największa oficjalna baza z jaką można się spotkać – całkowicie za darmo. Obecnie na polskim Facebook’u, można znaleźć ponad 200 grub tematycznych związanych z pracą stałą, weekendową, sezonową, dodatkową, z domu, za granicą itd. Liczebność grup jest jeszcze bardziej interesująca, zakładając oczywiście że wiele osób korzysta z kilku czy kilkunastu grup to i tak ponad 18 mln użytkowników (z samej Polski) to bardzo dobry wynik. Również podobne grupy można odnaleźć na takich portalach jak GoldenLine czy LinkedIn, a od niedawna i ogłoszenia pracy firmy, szczególnie korporacje zamieszczają na popularnym Instagramie. Media społecznościowe są dla społeczeństwa, a więc tam najszybciej i najwygodniej, a co najważniejsze za darmo można odnaleźć odpowiednich kandydatów. Jedynym minusem tej metody – jest możliwość wydawania opinii pod zamieszczonymi ofertami pracy. Więc jeżeli jesteś przedstawicielem firmy, dużej firmy która kiedyś podpadła chociażby jednemu pracownikowi (nie ma firmy która komuś nie podpadła), to należy się liczyć z negatywami, które mogą negatywnie wpłynąć na proces rekrutacji.

Dlatego optymalizacja kosztów rekrutacji już na samym początku, w pierwszym etapie poszukiwania kandydatów do pracy oraz naboru jest absolutnie konieczna w małych i średnich firmach. Warto więc poszukiwać innych alternatyw procesu, które zmniejszą koszty w firmach. Sposobów dotarcia do kandydatów jest zbyt wiele by już na samym początku ponosić ogromne koszty, w których uniknięciu pomogą takie portale jak Oferent.com.pl czy Itupraca.pl Nie zapominając również o kreowaniu wizerunku firmy jako przyjaznej pracownikom, na których właścicielowi firmy zależy.

 

Autor: Mateusz Nowak 

Agencja Pracy Tymczasowej ITEA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here