Na polskich drogach system viaTOLL funkcjonuje już od 4 lat. Do tej pory objął on działaniem ponad 3160 km dróg i wygenerował ponad 4,7 mld zł wpływów. Środki przekazano do Krajowego Funduszu Drogowego.
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
Kierowcy pojazdów lekkich podróżujący płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica) mogą dobrowolnie skorzystać z systemu viaTOLL za pośrednictwem usługi viaAUTO.
Przychody
Wszystkie przychody wygenerowane przez system są przekazywane na konto Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
Od 1 lipca 2011 roku na konto KFD wpłynęło do tej pory przeszło 4,7 mld zł. Opłaty uiszczane drogą elektroniczną to 4 mld zł, w tym 13 mln zł od pojazdów lekkich, natomiast płatności wnoszone w sposób tradycyjny przez kierowców pojazdów lekkich, korzystających z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA to w sumie 641 mln zł.
Użytkownicy systemu
Gdy system zaczął działać cztery lata temu, zarejestrowanych było w nim 300 tys. pojazdów. Teraz jest to 880 tys. samochodów. Prawie 62% z nich pochodzi z Polski, te o masie przekraczającej 3,5 tony stanowią ponad 59% wszystkich pojazdów.
Wśród zagranicznych użytkowników poruszających się samochodami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, najliczniejszymi grupami są Niemcy (6%), Litwini (3,8%), Czesi (3,5%) oraz Rosjanie (3,2%).
Źródło: rynekinfrastruktury.pl