ADR to określenie międzynarodowej umowy dotyczącej przewozu towarów niebezpiecznych. Umowa zawiera przepisy dla transportu drogowego dotyczące opakowań, zabezpieczeń ładunków i oznakowań substancji niebezpiecznych.
Nowe przepisy znowelizowanej umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych zaczynają obowiązywać już od 1 stycznia 2023 roku.
Niektóre z samochodów elektrycznych po raz pierwszy zostaną dopuszczone do transportu towarów niebezpiecznych. Zmianom które, wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku towarzyszyć będzie 6 – miesięczny okres przejściowy, podczas którego należy dostosować środki transportu do nowych przepisów.
Wraz z nowymi przepisami, wygasną poprzednie okresy przejściowe np. kończy się okres przejściowy dla wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych (DGSA) dla firm które działają wyłącznie jako nadawcy. Natomiast usunięcie przepisu przejściowego w pkt. 1.1.46 usuwa zwolnienie dla maszyn i sprzętu zawierających wewnętrznie towary niebezpieczne. Oznacza to że, przedmioty te będą musiały być przypisane do jednego z 12 numerów UN (numer przyporządkowany substancjom oraz towarom niebezpiecznym), jeżeli ilość znajdujących się w nich towarów niebezpiecznych przekroczy poziom LQ (ilości ograniczone).
W nowej umowie ADR zachodzą również zmiany dotyczące przewozu baterii litowych.
Karolina Grzelec
prawnik,
Kancelaria Prawna Viggen