Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku wprowadza nowe oznakowanie na jezdni i torowiskach tramwajowych. Są to piktogramy z symbolami tramwajów w 234 lokalizacjach oraz stref Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych w 49 miejscach.
Po raz pierwszy na gdańskich jezdniach pojawiły się piktogramy, czyli obrazkowe oznaczenia wjazdów w strefy TEMPO 30 oraz strefy skrzyżowań równorzędnych.
W 49 miejscach pojawiły się właśnie dwa rodzaje piktogramów:
– przed oznakowaniem pionowym B-43 (strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h) umijscowione zostały na jezdni białe piktogramy znaku B-33, czyli ograniczenie prędkości do 30 km/h z napisem STREFA. Umieszczonych zostało pilotażowo 38 takich znaków.
– w miejscach, gdzie wprowadzono strefę skrzyżowań równorzędnych rozmalowane zostały piktogramy znaku A-5 (skrzyżowanie równorzędne) oraz napis STREFA – na początek w 11 lokalizacjach.
– Będziemy kontynuować oznakowanie, szczególnie stref skrzyżowań równorzędnych (w miejscach gdzie wprowadzane będą takie nowe strefy) – zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski. – Wszystko po to, żeby kierowcy mogli prawidłowo zachować się na skrzyżowaniu. Chcemy uzupełniać też takie skrzyżowania o linie warunkowego zatrzymania na wszystkich wlotach. Może to pomoże kierowcom na szybsze przyswojenie sobie „zasady prawej ręki” – wyjaśnia dyrektor.
Znakowane są też przejścia dla pieszych przez torowiska tramwajowe. Pojawiają się tam piktogramy z symbolami tramwajów oraz strzałkami wskazującymi kierunek jazdy tramwaju. Łącznie będą to 234 znaki.
Każdego roku dochodzi w Gdańsku do kilku wypadków tramwajowych, w których poszkodowanymi są piesi. Przyczynami są zazwyczaj nieostrożne wejścia lub wejścia przy czerwonym świetle na torowiska. Co roku na przejściach przez torowisko ginie co najmniej jeden pieszy (tak było w latach 2010-2014). Najtragiczniejszy był rok 2009, kiedy na torowiskach zginęło aż 5 pieszych.
Źródło: edroga.pl/ZDiZ w Gdańsku/