20 października podczas posiedzenia rządu przyjęto rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Oznacza to m.in. zakończenie prac dotyczących wyznaczenia optymalnego wariantu przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, zapoczątkowane jeszcze w 2005 roku.
W ten sposób Polska wypełniła zobowiązania nałożone na kraj przez Stały Komitet Konwencji Berneńskiej przy Radzie Europy, na mocy Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk.
Zmiany rozporządzenia zostały poprzedzone szczegółowymi analizami i konsultacjami społecznymi, które zostały następnie zebrane w ramach raportu Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy. Wyniki raportu obejmowały również porównanie wariantów pod kątem środowiskowym.
Zmiany rozporządzenia zostały poprzedzone szczegółowymi analizami i konsultacjami społecznymi, które zostały następnie zebrane w ramach raportu Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy. Wyniki raportu obejmowały również porównanie wariantów pod kątem środowiskowym.
Zmiany rozporządzenia wynikają z przedmiotowej Strategii i polegają na:
-
zmianie trasy Via Baltica, która przebiegać będzie po śladzie: Budzisko – Suwałki – Raczki – Ełk – Szczuczyn – Stawiski – Łomża -Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Radzymin – Warszawa,
- zakończeniu drogi ekspresowej S8 na węźle Choroszcz (od Białegostoku na północ do początku obwodnicy Augustowa droga stanie się jednojezdniową drogą klasy GP,
- zmianie przebiegu drogi S19 na terenie województwa podlaskiego, co pozwoli ominąć obszary cenne przyrodniczo.