Strona główna Aktualności Dnia Wzrasta sprzedaż samochodów elektrycznych

Wzrasta sprzedaż samochodów elektrycznych

744
0
No Ratings Information Message

 

Analiza danych dotyczących sprzedaży samochodów elektrycznych w 2013 roku,  wskazuje, że rynek ten nadal rośnie. Począwszy od 2010 roku sprzedaż elektrycznych samochodów w kolejnych latach wzrasta mniej więcej dwukrotnie. W 2013 roku sprzedano około 50 tys. tych pojazdów, co stanowi około 0,4% wszystkich samochodów. Konsumenci najczęściej wybierali trzy modele: Renault Zoe, Mitsubishi Outlander oraz Volvo V60 Plug-in. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. Nissan Leaf i Toyota Prius Plug-in.

W UE odbywa się około ¼ światowej sprzedaży samochodów elektrycznych. Największe rynki krajowe mają jednak Japonia i Stany Zjednoczone (tylko w Kalifornii sprzedaż tych pojazdów wyniosła aż 4%). W pozostałych stanach Ameryki oraz w Japonii sprzedaż nie przekracza 1% i rozkłada się mniej więcej po równo między modelami w pełni elektrycznymi i hybrydowymi (plug-in). W najbliższych latach oczekiwany jest szczególnie silny wzrost sprzedaży w Chinach.

Między państwami Europejskimi istnieje duże zróżnicowanie w sprzedaży aut elektrycznych. Np. w Norwegii i Holandii wynosi ona ponad 5%, podczas gdy w innych krajach poniżej 1%. Przyczyną jest  wprowadzenie atrakcyjnych zachęt fiskalnych w obu tych państwach w 2013 roku, które skłaniały do zakupu.

Przyszłość sprzedaży pojazdów elektrycznych nie jest pewna, ale wydaje się prawdopodobne, że utrzyma się trend istniejący od 2010 roku. Na tej podstawie można szacować, że sprzedaż w Europie osiągnie około 100 tys. egzemplarzy w 2015 roku, 500 tys. w 2021 roku i około 1 mln w 2025 roku. 

Jeszcze przed 2020 rokiem odpowiednie regulacje muszą wesprzeć tę konkurencję, w celu zwiększenia sprzedaży pojazdów z bardzo niską emisją dwutlenku węgla i alternatywnym napędem, dzięki poprawie ich wydajności w porównaniu z konwencjonalnymi autami. Konieczne są też działania  polityczne, które wesprą podaż paliw o niskiej zawartości węgla.

Rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych jest ważnym krokiem w stronę zrównoważonej mobilności, ale nie jest panaceum na wszystkie problemy. Samochody elektryczne powinny być odpowiednio wykorzystywane, np. w połączeniu z innymi, zrównoważonymi środkami transportu. W przeciwnym razie ogromne zatłoczenie będzie generowało duże koszty i znacząco obniży jakość życia w miastach. Dlatego kolejnym celem politycznym musi być nie tylko zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych, ale także zachęcanie do zrównoważonej mobilności dzięki np. elektrycznym rowerom, miejskim pojazdom osobowym i dostawczym, a także wspólnemu użytkowaniu samochodów, taksówek i flot pojazdów.

Źródło: edroga.pl/European Federation for Transport and Environment

Oceń artykuł

Poprzedni artykułMałe miasta bez korków? Niekoniecznie!
Następny artykułProm ogrzewany z lądu