Strona główna Aktualności Dnia Wzrost mandatów za brak polisy OC

Wzrost mandatów za brak polisy OC

826
0
No Ratings Information Message

W 2015 roku nastąpi podwyżka mandatów za brak polisy OC.

Rekordowe przychody z kar za brak OC prognozuje w 2014 roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jak się okazuje, do kasy UFG wpłynie z tego tytułu ponad 40 mln złotych, czyli o połowę więcej niż w 2013 roku. – Wzrost liczby postępowań i przychodów z kar wynika przede wszystkim z usprawnienia procesu kontroli nieubezpieczonych oraz procesu egzekwowania sankcji za brak polis OC. Co istotne, do wykrywania nieubezpieczonych, coraz skuteczniej wykorzystujemy prowadzoną przez fundusz bazę danych komunikacyjnych polis OC. Z kolei optymalizacja samego procesu windykacji kar spowodowała istotne skrócenie niektórych etapów tego postępowania z kilkunastu do kilku miesięcy – wyjaśnia Hubert Stoklas, wiceprezes zarządu UFG.


W ciągu ostatnich kilku lat UFG wypracował własne narzędzia kontroli, dzięki którym wykrywa przypadki braku polisy OC. Kontrole – m.in. wykrywanie przerw w ubezpieczeniu – odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC, czyli Ośrodek Informacji UFG (baza, z której powszechnie korzystają ubezpieczyciele, zawiera informacje o sprzedanych polisach komunikacyjnych i wypłaconych z nich odszkodowaniach). Co istotne dla kierowców – przyszły rok przyniesie wyższe mandaty.

W 2015 za jazdę bez ubezpieczenia OC właściciel samochodu osobowego zapłaci 3,5 tys. zł kary. Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce (według rozporządzenia Rady Ministrów w 2015 roku ma ono wynosić 1750 zł). Podstawowa sankcja dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla ciężarówek – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni, właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. sankcji podstawowej. W 2015 roku kary te będą o około cztery procent wyższe niż w 2014 roku.
 
Źródło: etransport.pl za auto.dziennik.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułRola i skutki zastosowania „urlopówek”
Następny artykułRanking tanich paliw