Największe inwestycje realizowane w 2016 roku przez kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach to cztery odcinki ekspresowej siódemki. Ich łączna długość to 90 km. Czterdzieści kilometrów kierowcy dostaną do użytku w tym roku.
Siódemka, za której budowę odpowiada kielecka GDDKiA, ma wartość 3,3 mld zł. Dwa odcinki: Chęciny – Jędrzejów i Jędrzejów – granica województw świętokrzyskiego i małopolskiego znajdują się na terenie województwa świętokrzyskiego. Kolejne dwa są zlokalizowane na terenie Mazowsza, są to: Radom – granica województwa świętokrzyskiego i mazowieckiego oraz obwodnica Radomia.
Dwa fragmenty: od Jędrzejowa w kierunku Małopolski oraz od Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego zostaną oddane do użytku w tym roku. To w sumie 40 km nowej drogi.
Jędrzejów – granica Świętokrzyskiego i Małopolski
W ramach tego odcinka powstaje dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości około 20 km z czterema węzłami: w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. W ramach zadania powstaje także 4-kilometrowa obwodnica Wodzisławia. W przeważającej części droga ekspresowa będzie przebiegała po śladzie dotychczasowej drogi krajowej.
Na trasie zaplanowano ponad trzydzieści obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, przejścia dla pieszych i przejścia dla zwierząt. Budowane są także drogi dojazdowe na potrzeby komunikacji lokalnej. Inwestycja trwa od 2014 r. i w tym roku będzie miała swój finał. Obecnie odcinek jest zaawansowany w 80 procentach.
Chęciny – Jędrzejów
Fragment między Chęcinami a Jędrzejowem liczy ok. 21 km. Droga połączy wybudowaną w 2013 roku obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa.
W ramach zadania powstaną trzy dwupoziomowe węzły drogowe: w Tokarni, Brzegach i Mnichowie. Powstaną także miejsca obsługi podróżnych w Smykowie i Podlesiu.
Na trasie powstaną m.in. 3 samodzielne przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, przejścia pod drogą dla zwierząt mniejszych oraz sieć dróg dojazdowych. Wykonawca zrealizuje też 11 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, 4 wiadukty nad drogą ekspresową, 6 mostów, 6 przejść dla zwierząt dużych i średnich oraz tunel pieszo-rowerowy.
Obecnie inwestycja jest zrealizowana w 40 procentach.
Radom – granica Świętokrzyskiego i Mazowsza
Ten 22-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej będzie biec w przeważającej części po nowym śladzie, po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 7. Na trasie powstaną węzły: Szydłowiec Północ, Szydłowiec Centrum i Szydłowiec Południe.
Przy trasie powstanie blisko 10 km ekranów akustycznych i około trzydziestu przejść dla zwierząt. Trasa będzie wygrodzona i obsadzona zielenią.
W ramach inwestycji powstanie ponad dwadzieścia obiektów mostowych, w tym 14 wiaduktów, 4 mosty, 2 kładki dla pieszych. Powstaną też obustronne miejsca obsługi podróżnych w pobliżu miejscowości Orońsko i Wola Korzeniowa.
Rozpoczęta w 2014 roku inwestycja ma się zakończyć w tym roku. Jest już zrealizowana w 80 procentach.
Obwodnica Radomia
Ekspresowe obejście Radomia trafiło do realizacji w 2015 roku. Liczy 25 kilometrów i ma być gotowe przed końcem 2018 roku.
Powstaną tam dwie jezdnie po 2 pasu ruchu w każdym kierunku, 4 węzły drogowe, 23 wiadukty, 4 mosty i 2 kładki dla pieszych.
Inwestycja na całym przebiegu jest budowana po nowym śladzie.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl