Ministerstwo Infrastruktury opublikowało tłumaczenie kolejnych wytycznych KE ws. Pakietu Mobilności. Od 2 lutego 2022 r. obowiązują przepisy dyrektywy (UE) 2020/1057, dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Przypomnijmy, że przepisy związane z delegowaniem kierowców dotyczą przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe w formie kabotaży i cross-trade’ów. Aby zapobiec mogącym się pojawić problemom interpretacyjnym, służby Komisji Europejskiej przygotowały i opublikowały wytyczne w postaci pytań i odpowiedzi w zakresie stosowania i przestrzegania nowych regulacji.
Ministerstwo Infrastruktury udostępniło robocze tłumaczenie dokumentu. Przykładowe wytyczne:
Czy dyrektywa (UE) 2020/1057 ma zastosowanie do państw EOG/EFTA i Szwajcarii?
W odniesieniu do EOG/EFTA, dyrektywa 96/71/WE ma zastosowanie w państwach EFTA/EOG, ponieważ została włączona do Porozumienia EOG, natomiast włączenie dyrektywy (UE) 2020/1057 jest nadal w toku.
W Szwajcarii, dyrektywa 96/71/WE ma zastosowanie na mocy Umowy między Unią Europejską a Szwajcarią w sprawie swobodnego przepływu osób. Dyrektywa (UE) 2020/1057 nie jest częścią tej umowy.
W Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, dyrektywa (UE) 2020/1057 nie ma bezpośredniego zastosowania do kierowców z UE delegowanych do Zjednoczonego Królestwa ani do kierowców ze Zjednoczonego Królestwa delegowanych do UE. W umowie o handlu i współpracy między Zjednoczonym Królestwem a UE określono szczegółowe zasady dotyczące delegowania kierowców.
Kierowców wykonujących kabotaż w Zjednoczonym Królestwie uznaje się za oddelegowanych zgodnie
z art. 463 ust. 4 z odniesieniem do art. 463 ust. 2. 463, ust. 4, z odniesieniem do art. 462, ust. 3-7 (dla
przewoźników z UE ust. 7) umowie o handlu i współpracy między Wielką Brytanią a UE.
Złagodzenie przepisów zezwalające na nieograniczony kabotaż w Wielkiej Brytanii dla przewoźników z UE (tj. nieograniczony ruch kabotażowy w ciągu 14 dni po przybyciu z towarem w ramach przewozu międzynarodowego), które obowiązuje do 30 kwietnia 2022 r., nie ma wpływu na stosowanie zasad delegowania do przewozów kabotażowych wykonywanych przez przewoźników z UE w Wielkiej Brytanii. Operatorzy będą musieli wywiązywać się z obowiązku składania deklaracji delegowania i wypłacania odpowiedniego wynagrodzenia, gdy ich kierowcy wykonują przewozy kabotażowe w Zjednoczonym Królestwie.
Zgodnie z załącznikiem 31, część A, sekcja 2, art. 3, ust. 3 TCA, kierowcy przewoźników drogowych z siedzibą we wszystkich państwach członkowskich UE, wykonujący przewozy drogowe do/z Wielkiej Brytanii z/do wszystkich państw członkowskich UE, są zwolnieni z zasad delegowania (niezależnie od państwa członkowskiego UE, w którym znajduje się siedziba przewoźnika oraz państwa członkowskiego UE, w którym odbywa się załadunek/rozładunek towarów). Np. kierowca bułgarskiego przewoźnika drogowego przewożącego towary z Niemiec do Zjednoczonego Królestwa lub vice versa jest zwolniony
z zasad delegowania. Przewozy z/do Wielkiej Brytanii do/z krajów trzecich (tj. krajów spoza UE) wykonywane przez przewoźników drogowych z UE nie są objęte Umową o handlu i współpracy między Wielką Brytanią a UE. Art. 1 Sekcji 2 TCA („delegowanie kierowców”) wyraźnie stwierdza, że „Niniejsza sekcja określa
wymagania dla przewoźników drogowych z siedzibą na terytorium jednej ze stron, którzy w ramach transportu towarów delegują kierowców na terytorium drugiej strony”.
Czy podczas kontroli drogowej konieczne jest każdorazowe sprawdzenie dokładnego stosunku prawnego między kierowcą a przedsiębiorstwem transportu drogowego działającym jako jego pracodawca, w tym ustalenie, czy między kierowcą a przewoźnikiem istnieje stosunek pracy?
Nie, dyrektywa (UE) 2020/1057 nie nakłada obowiązku sprawdzania na drodze rodzaju stosunku pracy/umowy pomiędzy kierowcą a przedsiębiorstwem delegującym. Podczas kontroli drogowej nie żąda się od kierowców przedstawienia dokumentów i informacji innych niż te, które określono w art. 1 ust. 11 lit. b) dyrektywy (UE) 2020/1057. Należy jednak zauważyć, że deklaracja delegowania powinna już zawierać datę rozpoczęcia umowy o pracę kierowcy oraz prawo mające do niej zastosowanie, zgodnie z art. 11 lit. a) ppkt (iv) dyrektywy
2020/1057. Istnienie deklaracji delegowania stanowi już zatem oświadczenie przedsiębiorstwa transportowego o istnieniu stosunku pracy.
Co z innymi istniejącymi krajowymi stronami internetowymi (np. SIPSI (FR), MILOG (DE), MELDLOKET (NL))? Czy przewoźnicy powinni nadal z nich korzystać w celu delegowania kierowców transportu drogowego? Co z istniejącymi deklaracjami delegowania złożonymi za pośrednictwem tych systemów, które są ważne po dniu 2 lutego 2022 r.?
Z dniem 2 lutego 2022 r. portal UE dla deklaracji delegowania w transporcie drogowym staje się jedynym obowiązkowym systemem, z którego przewoźnicy muszą korzystać, aby przesyłać deklaracje przy delegowaniu kierowców do dowolnego państwa członkowskiego UE i Zjednoczonego Królestwa. Począwszy od tej daty państwa członkowskie nie będą mogły wymagać od przewoźników prowadzących działalność w innych państwach członkowskich UE lub w Zjednoczonym Królestwie korzystania z ich krajowych systemów/stron internetowych w celu zgłoszenia delegowania. Krajowe strony internetowe/systemy zgłaszania delegowania, takie jak SIPSI, MILOG, LIMOSA, MELDLOKET, UTIK, LSDB, nie powinny być już używane po 2 lutego 2022 r., jeśli chodzi o delegowanie kierowców w transporcie drogowym, które wchodzi w zakres dyrektywy 2020/1057.
Pełna treść wytycznych:
Pytania_i_odpowiedzi_w_sprawie_delegowania_kierowców_na_podstawie_dyrektywy_(UE)
Źródło: https://www.gov.pl/