Kancelaria Prawna Viggen Sp. j informuje że, od 1 lipca 2025 roku Słowacja stała się kolejnym krajem Unii Europejskiej, który dostosowuje swój system opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych do unijnych wymogów klimatycznych.
Od 1 lipca 2025 roku opłaty są uzależnione nie tylko od klasy Euro, liczby osi i tonażu pojazdu, ale również od jego klasy emisji CO₂. Nowe stawki oznaczają dla wielu przewoźników znaczne podwyżki – w niektórych przypadkach przekraczające 40 procent.
Na Słowacji opłaty drogowe uzależnione od klasy emisji CO2 – cennik
Zmieniony system opłat to reakcja władz w Bratysławie na wymogi Komisji Europejskiej, zgodnie z którymi państwa członkowskie zobowiązane są do uwzględnienia poziomu emisji CO₂ przy naliczaniu opłat drogowych. Celem jest premiowanie pojazdów niskoemisyjnych, takich jak elektryki, gazowce czy nowoczesne diesle, oraz zniechęcanie do eksploatowania starszych, mniej ekologicznych jednostek napędowych.
Zgodnie z opublikowanym cennikiem, nowy system będzie różnicował opłaty na podstawie klasy emisji CO₂. Poniżej przedstawiamy przykładowe koszty przejazdu 100 kilometrów po słowackich autostradach lub drogach ekspresowych przez pięcioosiowy zestaw z silnikiem Euro 6:
|
Klasa emisji CO₂ |
Opis |
Opłata za 100 km |
Zmiana względem obecnych stawek |
|
Klasa 1 |
Pojazdy najbardziej emisyjne |
32,93 euro |
+41% |
|
Klasa 3 |
Ekonomiczne diesle/gazowce (po lipcu 2019) |
31,52 euro |
+35% |
|
Klasa 5 |
Pojazdy bezemisyjne (elektryczne/wodorowe) |
29,75 euro |
+27% |
|
Obecnie (brak podziału CO₂) |
Euro 6, 5 osi |
23,37 euro |
– |
Aby ustalić, do której klasy emisji CO₂ przypisany zostanie dany pojazd, słowacki operator przygotował specjalny kalkulator. Wymagane są do tego dane techniczne z dokumentów CIF lub COC (Certyfikat Zgodności), które można uzyskać u producenta lub dealera pojazdu.
Pełna wersja kalkulatora oraz aktualny i przyszły cennik opłat są dostępne na stronie słowackiego systemu opłat drogowych (SKYTOLL/EMÝTO).
Wprowadzenie podobnych opłat zależnych od emisji CO₂ to obowiązek wynikający z unijnej dyrektywy i obejmuje również Polskę. Choć na razie polskie władze opóźniają wdrożenie zmian, powołując się na trudną sytuację w sektorze transportu, Komisja Europejska nie pozostaje bierna – wszczęto już postępowanie karne wobec Polski za niewywiązanie się z obowiązku dostosowania systemu opłat drogowych.
Nowe przepisy na Słowacji to początek większej zmiany w europejskiej logice naliczania opłat drogowych – emisja CO₂ staje się czynnikiem równie ważnym jak tonaż czy liczba osi. Dla przewoźników oznacza to konieczność analizy floty, weryfikacji klas CO₂ i możliwego dostosowania stawek w ofertach dla klientów.
Zachęcamy do sprawdzenia klasy emisji swoich pojazdów oraz zapoznania się z nowym systemem opłat, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek od 1 lipca 2025 roku.
Opracowała
Karolina Grzelec – Kierownik Działu Silnik Prawny Kancelarii Prawnej Viggen Sp. j
















