Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza istotne zmiany dla kierowców zawodowych. Nowe przepisy, przyjęte 17 października 2025 r., mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i skutecznie wyeliminować nieuczciwe praktyki w transporcie ciężarowym. Najpoważniejsze przewinienia – w tym manipulacja tachografem czy łamanie zakazu prowadzenia pojazdów będą teraz surowo karane, nawet pięcioletnim cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdami.
Nowelizacja została przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Inspekcją Transportu Drogowego (ITD). Celem zmian jest uszczelnienie systemu kontroli czasu pracy kierowców i zwiększenie odpowiedzialności zawodowej wśród osób pracujących w transporcie.
Wiceminister infrastruktury podczas debaty w Sejmie wskazał, że te zmiany już od dawna były postulowane przez służby, ale też środowisko transportowe. Zmiany spowodowane są chęcią poprawy wizerunku kierowców zawodowych i przedstawienie ich w oczach opinii publicznej jako profesjonalistów, a nie jako osoby, które naginają obowiązujące przepisy prawa.
Jedną z najważniejszych zmian jest znaczące zaostrzenie kar dla kierowców, którzy dopuszczą się manipulacji przy tachografie lub złamią zakaz jazdy. Dotychczas za tego typu przewinienia groziło czasowe zatrzymanie prawa jazdy – zwykle na trzy miesiące.
Obecnie, zgodnie z nowymi przepisami, kierowca straci uprawnienia na 5 lat, jeżeli: prowadzi pojazd bez karty do tachografu, używa cudzej karty, stosuje urządzenia zakłócające, np. tzw. magnesy lub wyłączniki, a następnie zasiada za kierownicą mimo nałożonego zakazu prowadzenia pojazdu.
Takie cofnięcie uprawnień nie jest równoznaczne z ich zawieszeniem – po upływie kary kierowca będzie musiał od nowa zdobyć kwalifikacje zawodowe, w tym zdać odpowiednie egzaminy.
Nowelizacja zmienia również status prawny prowadzenia pojazdu mimo cofnięcia uprawnień – czyn ten nie będzie już wykroczeniem, ale przestępstwem. W świetle nowych przepisów, kierowcy łamiący ten zakaz narażają się na:
- grzywnę,
- karę pozbawienia wolności do 2 lat,
- zakaz prowadzenia pojazdów nawet na 15 lat.
Zmiana ma charakter prewencyjny – ma zniechęcić kierowców do lekceważenia decyzji administracyjnych i zwiększyć skuteczność egzekwowania przepisów.
Do tej pory kierowcy mogli stracić prawo jazdy na 3 miesiące m.in. za:
- przewożenie zbyt dużej liczby pasażerów,
- przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym,
- manipulację tachografem ujawnioną w dniu kontroli.
Teraz do tego katalogu dodano czwarty przypadek: przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym, o ile dojdzie do tego na jednojezdniowej drodze dwukierunkowej. Zmiana ma istotne znaczenie dla kierowców ciężarówek, którzy często poruszają się po takich trasach – m.in. drogach krajowych.
Choć celem zmian jest wyeliminowanie niechcianych zachowań w transporcie, część środowiska przewoźników i kierowców zawodowych wyraża obawy. Surowość kar, w tym wieloletnia utrata uprawnień może oznaczać koniec kariery zawodowej nawet w przypadku jednorazowego błędu.
Ustawa została przyjęta przez Sejm i trafiła do Senatu. Jeśli nie zostaną zgłoszone istotne poprawki, dokument zostanie przekazany do podpisu Prezydenta. Przewiduje się, że nowe regulacje mogą zacząć obowiązywać już od początku 2026 roku.
W związku z tym część firm planuje szkolenia uświadamiające i aktualizację procedur wewnętrznych, aby ograniczyć ryzyko naruszeń, które mogą zakończyć się tragicznie dla kierowcy i firmy. Biorąc pod uwagę surowość kar takie rozwiązanie jest jak najbardziej pożądane, dlatego zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszej kancelarii, która świadczy pomoc podmiotom z branży transportowej już od ponad 25 lat.
Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia szczegółów współpracy i dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb Twojej firmy.
e-mail: biuro11@viggen.pl,
jak@viggen.pl
tel.: +48-509-982-577, (12) 637 24 57
Przygotowała:
Monika Bednarz
Radca Prawny – p.o. kierownika działu procesowego
Kancelaria Prawna Viggen sp.j.
















