Ministerstwo Transportu poinformowało pisemnie Kancelarię Prawną Viggen sp.j. o proponowanych zmianach uregulowań prawnych dotyczących nakładania kar za nieuiszczenie opłaty w systemie viaTOLL. Ministerstwo poinformowało, że proponuje między innymi wprowadzenie zasady nałożenia jednej kary w ciągu jednej doby za nieuiszczenie opłaty. Jednocześnie MT nie proponuje obniżenia wysokości stawki kary.
„Propozycje Ministerstwa Transportu są nie przemyślane i stanowią de facto zamianę jednego bubla prawnego na drugi a proponowane rozwiązanie będzie nadal niekonstytucyjne” – ocenia Mariusz Miąsko, prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.
Rzecz w tym, że jak przekonuje Mariusz Miąsko, jeśli kierowca będzie wykonywał transport bez uiszczenia opłaty pomiędzy na tym samym odcinku drogi pomiędzy bramownicą A oraz bramownicą B w godzinach np.: od 23,55 do np.: 00,05 to wówczas przedsiębiorca otrzyma dwie kary za dwie doby. Tymczasem dojdzie do zaledwie jednego naruszenia, ponieważ przejazd bez opłaty będzie miał miejsce na tym samym (jednym) odcinku drogi pomiędzy przykładową bramownicą A oraz B.
„Tak więc bezprawne i niekonstytucyjne praktyki ITD polegające na nakładaniu kary za bramownicę, próbuje się zalegalizować wprowadzając wprost do systemu prawnego uregulowanie, które samo w sobie jest niekonstytucyjne” – zaznacza Mariusz Miąsko.
„Ministerstwo zamierza zmienić przepisy sugerując, że dotychczasowe działanie polegające na multiplikowaniu kar przez ITD wynikało ze złego prawa. Jednak to nie jest prawdą, ponieważ z obecnej treści art 13k ustawy o drogach publicznych absolutnie nie wynika aby pozwalał on na multiplikowanie kar za to samo naruszenie. Taka praktyka to jawny przejaw woluntaryzmu organu kontrolnego” – dodaje Mariusz Miąsko.
Prezes Kancelarii Prawnej Viggen dodaje ponadto, że MT powinno się skoncentrować na obniżeniu wysokości kary z 3000 zł do maksymalnie 300 zł za naruszenie, ponieważ wysokość kar nakładanych w Polsce należy do najwyższych w Europie.