Strona główna Archiwalne ale ciągle przydatne MT o zmianie przepisów dotyczących nakładania kar za viaTOLL

MT o zmianie przepisów dotyczących nakładania kar za viaTOLL

1118
0
No Ratings Information Message

Ministerstwo Transportu poinformowało pisemnie Kancelarię Prawną Viggen sp.j. o proponowanych zmianach uregulowań prawnych dotyczących nakładania kar za nieuiszczenie opłaty w systemie viaTOLL. Ministerstwo poinformowało, że proponuje między innymi wprowadzenie zasady nałożenia jednej kary w ciągu jednej doby za nieuiszczenie opłaty. Jednocześnie MT nie proponuje obniżenia wysokości stawki kary.

„Propozycje Ministerstwa Transportu są nie przemyślane i stanowią de facto zamianę jednego bubla prawnego na drugi a proponowane rozwiązanie będzie nadal niekonstytucyjne” – ocenia Mariusz Miąsko, prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.

Rzecz w tym, że jak przekonuje Mariusz Miąsko, jeśli kierowca będzie wykonywał transport bez uiszczenia opłaty pomiędzy na tym samym odcinku drogi pomiędzy  bramownicą A oraz bramownicą B w godzinach np.: od 23,55 do np.: 00,05 to wówczas przedsiębiorca otrzyma dwie kary za dwie doby. Tymczasem dojdzie do zaledwie jednego naruszenia, ponieważ przejazd bez opłaty będzie miał miejsce na tym samym (jednym) odcinku drogi pomiędzy przykładową bramownicą A oraz B.

„Tak więc bezprawne i niekonstytucyjne praktyki ITD polegające na nakładaniu kary za bramownicę, próbuje się zalegalizować wprowadzając wprost do systemu prawnego uregulowanie, które samo w sobie jest niekonstytucyjne” – zaznacza Mariusz Miąsko.

„Ministerstwo zamierza zmienić przepisy sugerując, że dotychczasowe działanie polegające na multiplikowaniu kar  przez ITD wynikało ze złego prawa. Jednak to nie jest prawdą, ponieważ z obecnej treści art 13k ustawy o drogach publicznych absolutnie nie wynika aby pozwalał on na multiplikowanie kar za to samo naruszenie. Taka praktyka to jawny przejaw woluntaryzmu organu kontrolnego” – dodaje Mariusz Miąsko.

Prezes Kancelarii Prawnej Viggen dodaje ponadto, że MT powinno się skoncentrować na obniżeniu wysokości kary z 3000 zł do maksymalnie 300 zł za naruszenie, ponieważ wysokość kar nakładanych w Polsce należy do najwyższych w Europie.

1

 

 

2

 

ZOBACZ CO JUŻ ZROBILIŚMY DLA TWOJEJ FIRMY TRANSPORTOWEJ!

potencj

Oceń artykuł

Poprzedni artykuł30 października – otwarcie autostrady A4 Tarnów – Dębica
Następny artykułNowe odcinki S8 już niebawem
Autor ponad 250 publikacji prawnych dotyczących w szczególności: europejskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych mobilnych pracowników „delegowanych”, elementów prawa podatkowego pracowników -„rezydentów”, europejskich regulacji dot. okresów prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków kierowców, międzynarodowego prawa użytkowania tachografów, prawa przewozowego, prawa mocowania ładunków, prawa przewozu ładunków szybko psujących się, prawa przewozu, materiałów niebezpiecznych, krajowego i unijnego prawa przewozu osób, międzynarodowych reguł handlowych Incoterms 2010, prawa administracyjnego branży TSL, elementów prawa ruchu drogowego.