Do 2020 roku co najmniej 800 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad powstanie w technologii betonowej.
Organizacje branżowe reprezentujące interesy producentów cementu używanego przy budowie dróg z betonu podkreślają, że nie ma mowy o walce między betonem a asfaltem.
Doświadczenie w budowie dróg z betonu
Jan Deja, dyrektor biura zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu informuje, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju potwierdziło, że w Polsce powstanie ponad 800 km dróg w technologii betonowej. Do tej pory w kraju powstało około 600 km dróg szybkiego ruchu wykonanych z betonu. Przypomina, że już w 1995 roku w Polsce oddano do użytku 17-kilometrowy odcinek autostrady A4 zrealizowany w tej technologii. – Mamy doświadczenie i firmy, które są w stanie to wykonać – dodaje Jan Deja.
Asfalt i beton mogą współistnieć
Podkreśla on, że SPC wielokrotnie zaznaczało, że w Polsce jest miejsce dla dwóch technologii budowy dróg – z betonu i z asfaltu. Potwierdza to przewodniczący SPC, Andrzej Ptak, który deklaruje, że nikt nie walczy z producentami asfaltu. Andrzej Ptak mówi, że między producentami asfaltu i cementu istnieje pełne zrozumienie.
Więcej betonu?
Marcelo Catala, prezes CEMEX Polska, podkreśla, że od ograniczonej wizji budowy niewielkiej ilości dróg w technologii betonowej, nasz kraj przechodzi do szerszego podejścia z większymi perspektywami dotyczącymi kosztów, bezpieczeństwa i cyklu życia produktu.
Przyznaje, że Polska jest krajem o dużym rozproszeniu mieszkańców i istotne jest inwestowanie w betonowe drogi lokalne, które mogą poprawić komunikację w regionach. O tym, że warto budować drogi w technologii betonowej przekonuje też Federico Tonetti, prezes grupy Lafarge i członek zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Kolejnym istotnym punktem jest większe bezpieczeństwo. Federico Tonetti podkreśla, że drogi betonowe są jaśniejsze i tym samym zapewniają lepszą widoczność w złych warunkach, pozytywnie wpływają też zmniejszenie kosztów oświetlenia. Kolejną zaletą dróg budowanych w tej technologii jest odporność na wysokie i niskie temperatury oraz ognioodporność, co odróżnia je od dróg asfaltowych.
Źródło: etransport.pl/rynekinfrastruktury.pl
Grafika: edroga.pl