Koniec z tunelami ekranów akustycznych na polskich drogach – GDDKiA planuje o 70 procent zmniejszyć liczbę barier dźwiękochłonnych przy powstającej autostradzie A4 między Tarnowem, a Rzeszowem.
Co więcej GDDKiA rozważa pójście o krok dalej i zdjęcie – ich zdaniem – nie potrzebnych ekranów z już wybudowanych tras. Zmiany są możliwe ponieważ dwa lata temu minister środowiska podwyższył dopuszczalne normy hałasu. – Rezygnacja z części ekranów dźwiękochłonnych, przyniesie oszczędności – mówi Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.
Jak dodaje, może chodzić nawet o kilkanaście milionów złotych. Przeciwko zmianą protestują mieszkańcy sąsiadujących z drogą gmin.
Mieszkańcy wysyłają listy w tej sprawie do wojewody. Takich protestów jak ten w okolicach autostrady A4 może być więcej. Według szacunkowych danych z GDDKiA, zmiany dotyczące liczby ekranów obejmą tysiąc kilometrów projektowanych i już budowanych dróg. Wiadomo, że przez pięć lat i tak nic się nie zmieni, bo budowy wielu dróg były współfinansowane przez Unię Europejską. Jeżeli ekrany zostaną ściągnięte wspólnota mogłaby domagać się zwrotu dotacji i nałożyć karę.
Źródło: etransport.pl/za polskieradio.pl