Gwrancja TIR to umożliwienie i ułatwienie procedur celnych. Karnet na ową gwarancję, wystawia IRU, czyli Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego. W Rosji jego funkcję pełni ASMAP.
Z dużym sprzeciwem zarówno IRU jak i Komisji Europejskiej spotkało się stanowisko rosyjskie, które w przypadku przewoźników krajów UE dotyczy zobowiązań od towaru do 60tys. euro, a w przypadku wyższej kwoty domaga się dodatkowych gwarancji.
Ewentualny koniec obowiązywania karnetów TIR na terenie Rosji wiąże się jednak z inną decyzją Federalnej Służby Celnej.
30 sierpnia Federalna Służba Celna ogłosiła że z dniem 1 grudnia wypowiada umowę ASMAP na terenie Federacji Rosyjskiej. Uzasadnieniem jest ich domniemane zaleganie z wypłatą odszkodowań i brak konkretnych działań.
Dotychczas na miejsce ASMAP nie został wybrany nikt nowy. Od 1 grudnia konwencja TIR powinna w praktyce przestać działać na terenie Rosji.
Należy pamiętać, iż przewożenie na terytorium Rosji towarów z zagranicy, bez dopełnienia formalności celnych, może być traktowane jako przemyt.
Nie warto ryzykować – za tego typu przestępstwo grożą solidne kary!