Strona główna 561/2006 WE i AETR KREPTD – 2526 Bardzo Poważnych Naruszeń w zaledwie 40 firmach transportowych…

KREPTD – 2526 Bardzo Poważnych Naruszeń w zaledwie 40 firmach transportowych…

889
5/5 (2)
Dr Mariusz Miąsko

W poprzedniej publikacji poświęconej KREPTD (Krajowemu Rejestrowi Elektronicznemu Przedsiębiorców Transportu Drogowego), dokonałem analizy statystycznej naruszeń (NN, BPN, PN) na przykładzie czterdziestu losowo wybranych przedsiębiorstw transportowych (https://jazdaprawna.pl/badanie-40-firm-posiada-najpowazniejsze-naruszenia-monitorowane-w-kreptd-skutkujace-utrata-licencji-transportowej/). Analiza statystyczna wykonana za pomocą aplikacji VTS (Virtual Telemetric System) wykazała, że sumarycznie 60% objętych badaniem przedsiębiorstw w przypadku objęcia ich realną kontrolą, mogłoby się spodziewać okresowej utraty uprawnień do realizacji całego bądź części (do 20%) transportu drogowego. Z całą pewnością są to wyniki, które powinny stać się źródłem pogłębionej refleksji nie tylko przewoźników…

Należy podkreślić, że przedmiotowe naruszenia zostały wygenerowane wyłącznie na podstawie naruszeń norm okresów prowadzenia pojazdów z rozporządzenia 561/2006 WE, norm dokumentowania aktywności nieudokumentowanych automatycznie z rozp. 165/20014 WE oraz elementów norm regulujących zasady korzystania z tachografów z rozp. 1266/2009 WE.

Badanie w najmniejszym nawet stopniu nie obejmowało innych monitorowanych w KREPTD obszarów, takich jak elementy czasu pracy z dyrektywy 15/2002 WE, elementów prawidłowości prowadzenia dokumentacji kierowców, pojazdów, i firm. Badanie nie obejmowało także naruszeń związanych z zasadami unieruchomienia ładunków zgodnie z normą PN EN 12195-1, przeciążeniami DMC i wieloma wieloma innymi grupami naruszeń.

Tak więc zaledwie dwie grupy naruszeń rozp. 2016/403 WE, wygenerowały skalę naruszeń, warunkujących utratę lub ograniczenie zdolności transportowych w aż 60% przedsiębiorstw transportowych.

Nie będę się dziś omawiał przyczyn takiego stanu rzeczy. Powodów jest wiele i omówię je w kolejnych publikacjach. Można jednak założyć, iż zapewne skala byłaby większa, gdyby nie fakt, że znacząca część przewoźników nadal korzysta z nielegalnych wyłączników tachografów. Skala tego procederu jest duża, o czym świadczą liczne postępowania administracyjne, w których niemalże stale wykrywany jest ten proceder. To jednak jest zagadnienie na inną okazję.

Dziś chciałbym odnieść się nieco mniej do statystyk procentowych, a więcej do konkretnych liczb odzwierciedlających wymiar naruszeń. Jak już wspomniałem, badaniem zostało objętych 40 przedsiębiorstw transportowych, u których sumarycznie wykryto łącznie: 110 Poważnych Naruszeń, 2525 Bardzo Poważnych Naruszeń, 85 kumulatywnych Najpoważniejszych Naruszeń.

PN BPN NN KUMULATYWNYCH  BPN KUMULATYWNYCH  NN
4 9 0 9 0
4 1 0 1 0
2 0 0 0 0
0 4 0 4 0
6 20 0 20 0
93 139 8 139 8
1 57 0 57 2
319 784 41 784 41
131 389 2 385 4
0 7 0 7 0
17 37 3 37 3
6 3 0 3 0
7 5 1 5 1
12 24 0 25 0
2 9 0 9 0
7 6 0 7 0
0 18 0 18 0
48 207 1 208 5
1 2 0 2 0
26 36 0 36 0
5 57 0 57 4
27 49 2 50 3
192 437 0 438 3
72 182 10 182 11
13 43 0 43 0
10 26 0 26 0
79 228 3 229 7
20 49 1 50 3
1 1 0 1 0
19 46 0 46 0
24 52 2 52 3
0 8 1 8 4
49 38 2 38 2
0 1 0 1 0
16 23 0 23 0
114 338 3 338 4
4 4 1 4 1
36 92 0 92 0
0 1 0 1 0
1 2 0 2 0
110 2525 68 2526 85

 

Zaskakujący jest łączny wymiar 2703 samorodnych naruszeń w przeliczeniu na 794 kierowców, co daje średni współczynnik naruszenia 3,18 naruszenia na każdego 1 kierowcę na rok. Kiedy w taki sposób podejdziemy do zagadnienia, to może się wręcz wydawać, iż jest to całkiem niewiele. Rzecz jednak w tym, że aż 2526 naruszeń zostało skatalogowanych według rozporządzenia 2016/403 WE w grupie Bardzo Poważnych Naruszeń. W mojej ocenie częściowo niesłusznie – ale trudno dyskutować z legislatorem.

Rodzi się jednak refleksja, iż niczym nieuzasadnione wydaje się być przeświadczenie przedsiębiorców transportowych o niskim wymiarze naruszeń występujących w przedsiębiorstwach transportowych. Przeczy temu zarówno statystyka procentowa, jak i ilościowa.

 

Uwaga! Badanie przyjmuje w sposób świadomy z a n i ż o n e współczynniki kar (czyli korzystniejsze dla przedsiębiorców). Rozporządzenie 2016/403 w niektórych przypadkach za ten sam skutek j e d n e g o naruszenia nakazuje wymierzyć nie jedno naruszenie (np.: 1 BPN), ale nawet aż 3 naruszenia (np.: 3 x BPN). Nie wnikając w szczegóły powtórzę, że świadomie w badaniu z a n i ż y ł e m  wymiar naruszeń przyjmując hipotezę o braku intencji ustawodawcy unijnego, aby za jedno naruszenie multiplikować w niektórych przypadkach aż po 3 sankcje. W konsekwencji przyjąłem w badaniu bardziej optymistyczny dla przewoźników algorytm wyliczenia NN, BPN i PN oparty na założeniu, że jedno naruszenie = tylko jedna sankcja.

W konsekwencji podane poniżej wartości stwierdzonych w przedsiębiorstwach transportowych naruszeń, mogą okazać się zaniżone – jednak dobrze oddają wymiar i skalę naruszeń w polskich firmach transportowych.

Dzięki aplikacji VTS każdy przedsiębiorca może sprawdzić poziom dostosowania własnej firmy transportowej do KREPTD w zakresie okresów prowadzenia, przerw, odpoczynków oraz czas pracy), natomiast za pomocą systemu „Silnik Prawny” może zweryfikować poziom dostosowania przedsiębiorstwa do KREPTD w zakresie dokumentacji kierowców, pojazdów, oraz przedsiębiorstwa.

VTS – kontakt: 786 137 850 – kontakt@vtsproject.pl 

„Silnik Prawny” – kontakt: 12 637-24-57

Zapraszam na mój najbliższy wykład poświęcony KREPTD – informacje na www.MariuszMiasko.pl – kontakt: 606-589-800.

W razie potrzeby, Kancelaria Prawna Viggen w wielu przypadkach pomoże Państwu LEGALNIE zmniejszyć wymiar niektórych naruszeń – kontakt: (12) 637-24-67.

Cdn…

                                                                       Dr Mariusz Miąsko

Oceń artykuł

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here