Strona główna Aktualności Dnia MIiB chce wybudować 4,5 tys. km dróg

MIiB chce wybudować 4,5 tys. km dróg

178
UDOSTĘPNIJ

Mamy obecnie ponad 3 tys. km nowoczesnych dróg ekspresowych i autostrad. Żeby sieć drogowa była kompletna, musimy zbudować dalsze 4,5 tys. km dróg klasy A i S. Ich realizacja to jeden z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

 

Zadania do realizacji
W ostatnim czasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła 153 postępowania dotyczące budowy 152 odcinków dróg o łącznej długości blisko 2 tys. km. Podpisane zostały umowy na 84 odcinki o łącznej długości 1200 km. Na rozstrzygnięcia czekają postępowania dla 68 zadań o długości 780 km i wartości 33 mld zł. To bilans tego, co zostało zrobione w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.

Jak przypomniał szef departamentu w MIB, limit środków finansowych zapisanych w Programie to 107 mld zł. – Niestety, to nie pokrywa zapotrzebowania wynikającego z listy zapisanych w nim inwestycji. Ich koszt to blisko 200 mld zł – powiedział Jarosław Waszkiewicz. – Stawia to resort w niekomfortowej sytuacji – stwierdził.
Teraz głównym zadaniem jest ocena realności tego planu. – Zamiarem nie jest ograniczenie ani rzeczowego, ani finansowego zakresu programu – zapewnił Waszkiewicz.

 

Spójność sieci
Strategicznym celem resortu będzie dopinanie ciągów komunikacyjnych i połączeń między centrami społecznymi i gospodarczymi. Ten cel ma być realizowany przy jednoczesnym dążeniu do ograniczania koszów budowy dróg. Oszczędności, które uda się uzyskać mają być ponownie inwestowane w rozwój infrastruktury.
W celu koordynacji zadań związanych z realizacją PBDK w Ministerstwie powstał Komitet Monitorujący, w skład którego wchodzą przedstawiciele środowisk związanych z procesem inwestycyjnym, w tym GDDKiA. Komitet ma przyjrzeć się procesowi realizacji inwestycji i zaproponować optymalizację w kilku podstawowych obszarach. Chodzi m.in. o obszar prawa, zarówno przepisy techniczne, jak i inne, w tym związane z zamówieniami publicznymi, a także zakres problemów dotyczących zagadnień technicznych.
W tym przypadku chodzi m.in. o standaryzację rozwiązań. Ważnym elementem ma być także utworzenie Forum Kontraktowego, które będzie profesjonalną płaszczyzną dialogu z branżą, zapewniającego m.in. równe rozłożenie ryzyka w realizowanych kontraktach. – Nie chcemy eskalacji roszczeń, ale rozwiązania tych, które są i doprowadzenia do niepowstawania nowych – mówił przedstawiciel resortu. Komitet Monitorujący będzie się przyglądał także aspektom finansowania inwestycji.


Także samorządy 
To, co w najbliższych czasie będzie priorytetem resortu to także współpraca z samorządami. – Nie chcemy być bierni w tym obszarze – zadeklarował Waszkiewicz. Jak powiedział, resort prowadzi obecnie dwa programy wsparcia dróg samorządowych: Program Rozwoju Infrastruktury Lokalnej oraz prowadzony w ramach Rezerwy Subwencji Ogólnej. – Oba chcemy rozwijać, chcemy, by wsparcie dla nich rosło. Chcemy się dzielić z zarządcami naszymi najlepszymi praktykami – zapewnił dyrektor Departamentu Dróg Publicznych.
Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w MIB mówił o najważniejszych wyzwaniach resortu i zadaniach do realizacji w kontekście największego programu drogowego, podczas konferencji Infrastruktura Polska zorganizowanej przez Executive Club. 

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here