Strona główna Aktualności Dnia Nie można obniżyć opłat na A4

Nie można obniżyć opłat na A4

914
0
autostrada A4, Punkt poboru opłat
No Ratings Information Message

Rząd nie może wpłynąć na wysokość opłat za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice – Kraków. Działania spółki Stalexport Autostrada Małopolska w zakresie kształtowania polityki taryfowej nie naruszają prawa, ani uprawnień wynikających z umowy koncesyjnej. Dotyczy to także realizowania inwestycji.


Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedziało w ten sposób na interpelację posłów Pawła Olszewskiego oraz Sławomira Nitrasa. Posłowie pytli w niej o działania ministerstwa zmierzające do obniżenia opłat na autostradzie A4. Odwoływali się do wypowiedzi obecnego ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, który jeszcze jako poseł wskazywał, że wysokość opłat na koncesyjnym A4 jest nieadekwatna do potrzeb finansowych zarządcy oraz możliwości polskich kierowców. Ówczesny poseł wskazywał jednocześnie, że rząd powinien mieć wpływ na wysokość opłat za przejazd autostradą, a umowę koncesyjną można renegocjować, gdyż koncesjonariusz nie wywiązuje się z zapisów dotyczących inwestycji na autostradzie.

Fakty okazują się inne. Zgodnie z umową koncesyjną opłaty za przejazd stanowią wyłączny przychód koncesjonariusza i podstawowe źródło służące obsłudze zadłużenia zaciągniętego przez spółkę na budowę autostrady oraz finansowaniu jej bieżącego utrzymania – wskazuje w odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Po stronie prywatnego zarządcy jest również ryzyko popytu na tym odcinku, dlatego to wyłącznie koncesjonariusz ma prawo do kształtowania wysokości opłat za przejazd.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad opiniuje wprawdzie zmiany w zakresie taryfy, jednak opinia GDDKiA nie daje prawa do zablokowania proponowanych zmian. Gdyby do takiej blokady doszło, koncesjonariusz mógłby wystąpić z roszczeniami o odszkodowanie. „Decyzja o takim modelu realizacji autostrady była podjęta w latach 90. w celu umożliwienia budowy nowych autostrad przy braku środków budżetowych oraz unijnych” – stwierdza minister w odpowiedzi na interpelację poselską.


W odpowiedzi odniesiono się także do realizacji przez Stalexport zobowiązań inwestycyjnych. SAM nie narusza postanowień umowy koncesyjnej w zakresie rozbudowy zarządzanego odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków – poinformował minister. Zwrócił uwagę, że w 2015 roku koncesjonariusz rozpoczął realizację dwóch inwestycji: rozbudowę węzła Mysłowice i budowę węzła Rudno zlokalizowanego w okolicy Krzeszowic i Alwerni. Umowę na realizację tych zadań wartości 22 mln zł w czerwcu 2015 roku podpisano z konsorcjum firm z grupy Pavimental. Prace na węźle Mysłowice mają trwać 300 dni od podpisania umowy. Roboty na węźle Rudno zakończą się natomiast zima 2017 roku.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułRosja: kolejny odcinek drogi М4 „Don” będzie płatny
Następny artykułBiałoruś: zniesione sezonowe ograniczenia nacisku na oś dla ciężarówek