Bezpieczeństwo zarówno kontrolerom BAG, jak i kierowcom ma zapewnić projekt pilotażowy, który rozpoczęła Dyrekcja Autostrad Bawarii Północnej. Jego celem jest prowadzenie bezpiecznych i skutecznych kontroli pojazdów ciężarowych oraz busów.
System opiera się na technologii cyfrowej. Został wykonany na zlecenie Dyrekcji Autostrad landu z finansowym wsparciem Ministerstwa Transportu. Kontrola będzie odbywała się w kilka etapach. Najpierw z odległości 2,5 km przed parkingiem, na którym będą czekali funkcjonariusze, odbędzie się tzw. wstępne rozpoznanie. Na tym etapie jedna kamera będzie rejestrowała przepływ ruchu, druga natomiast zajmie się rejestrowaniem numerów rejestracyjnych nadjeżdżających ciężarówek. Zatrzymanie kierowców nastąpi za pomocą znaków zakazu wyprzedzania i ograniczających prędkość. Decydując się na kontrolę konkretnej ciężarówki, pracownik BAG musi wybrać ją za pomocą kliknięcia na laptopie. Informacja o zatrzymaniu ciężarówki do kontroli pojawi się tuż przed parkingiem na tablicy informacyjnej, gdzie zostanie wyświetlony numer rejestracyjny danego pojazdu z informacją: „kontrola” oraz strzałką w kierunku zjazdu do kontroli.
Pierwszy tego typu system pojawił się na zjeździe Sophienberg przy A9, na południe od Bayreuth. Cztery kolejne instalacje w ramach projektu pilotażowego przewidziano na A1 w Szlezwiku-Holsztynie i na A10 w Brandenburgu.