Strona główna Aktualności Dnia Przeprawy promowe alternatywą dla branży transportowej

Przeprawy promowe alternatywą dla branży transportowej

964
0
No Ratings Information Message

Prawie 48 milionów pasażerów i 10 milionów samochodów osobowych to wyniki jakie odnotowali w 2010 roku przewoźnicy z rejonu Morza Bałtyckiego. W Polsce natomiast z przewozów promowych skorzystało w minionym roku milion pasażerów, co stanowi 3,2% wzrost w stosunku do roku 2009. Przeprawy promowe uchodzące za mało popularną formę transportu z roku na rok zyskują na wartości. Poza aspektem turystycznym stanowią coraz atrakcyjniejszą formę transportu nie tylko dla osób i towarów ale głównie przepraw aut i samochodów ciężarowych. Aktywny stał się cały segment polskiego transportu drogą morską, który w III kw. 2010 roku odnotował 17% wzrost względem kwartału poprzedniego oraz 36% wzrost w stosunku do III kw. roku 2009.

Polscy przedsiębiorcy działający w segmencie transportu morskiego wykorzystując poprawiającą się koniunkturę, skoncentrowali swoją uwagę głównie na organizacji przepraw promowych aut. „Bałtyccy przewoźnicy  przetransportowali w 2010 roku ponad 3 mln samochodów ciężarowych. Poprawiający się stan gospodarki pozwala prognozować poprawę tych wyników w 2011 roku” – komentuje Grzegorz Misiąg ze spółki Uboat Line SA działającej w zakresie rezerwacji biletów oraz organizacji przepraw promowych.

Branża STL określona jest przez terminowość dostaw transportowanych towarów. Popularność przepraw promowych wzrasta poprzez oszczędność czasu wynikającą z ograniczeń dyktowanych tachografami regulującymi czas pracy i jazdy. Kierowcy podczas przeprawy odpoczywają a konieczność postoju zostaje oddalona. Skracany czas transportu wpływa również na wzrost aktywności handlowych, a jednocześnie rozwój rynków powiązanych z transportem między poszczególnymi  krajami.Poprawiające się warunki wymiany handlowej rozwijają kooperację między przedsiębiorstwami powiązanymi z branżą STL oraz turystyką. Dodatkowym aspektem jest konkurencyjność, która wpływa na konieczność poprawy jakości świadczonych usług. W konsekwencji zależności te wpływają na konieczność modernizacji polskich firm funkcjonujących w wymienionych branżach, które koegzystują z zagranicznymi podmiotami. Pozwala to mieć nadzieję na intensyfikację kroków zmierzających w stronę rozwoju krajowego transportu morskiego.

Wyniki odnotowane przez firmy działające w segmencie transportowym powodują, iż polski rynek promowy oceniany jest jako obiecujący segment gospodarki, który dobrze zniósł recesję oraz nacisk zagranicznej konkurencji. W szerszym horyzoncie przewidywany jest wzrost udziału w rynku polskich portów, które do roku 2015 mają znaleźć się wśród czołówki europejskich punktów transportowych.

źródło: inwestycje.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułInteligentny system zarządzania ruchem powstanie w Gliwicach
Następny artykułAPEL do przewoźników drewna i załadowców!