Pracowity wrzesień zadecydował, że III kwartał zakończył się dla samochodów ciężarowych (dmc>3,5t) na plusie (+0,4%). We wrześniu zarejestrowano ich 1 735, czyli więcej o 242 (+16%) niż przed rokiem i więcej niż przed miesiącem o 466 (+37%).
W grupie zabudowywanych podwozi samochodów ciężarowych (373) wzrost rok do roku wyniósł nieco ponad 32%, informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, analizując dane z Centralnej ewidencji Pojazdów. Samochodów specjalnych było mniej o 11 sztuk niż w tym samym miesiącu ub.r. Liczba nowo rejestrowanych ciągników zwiększyła się do 1 327 szt. (+14% r/r). Samochodów najcięższych, powyżej 16 ton (podwozi i ciągników razem), zarejestrowano 1 492 (+174 szt.; +13% r/r i +385; 35% m/m).
Od początku roku sprzedano 12 468 aut ciężarowych od dmc>3,5t tj. więcej o 3% (+374 szt.) niż w ciągu trzech kwartałów 2012 roku. Popyt na samochody najcięższe >16 ton w tym czasie wyniósł 10 648 nowych pojazdów (+197; +2% r/r).
W ciągu trzech kwartałów br. firmy zarejestrowały 10 668 pojazdów. Z tego, na pojazdy kupione w leasingu czy CFM przypadło blisko 69% całości. Klienci indywidualni zarejestrowali od początku roku 1 800 samochodów, tj. mniej o 17% niż przed rokiem. Udział tej grupy nabywców po trzech kwartałach wyniósł 14,4%.
W omawianej grupie, we wrześniu na I miejsce wybił się MAN (331 szt.; +78% r/r), za nim jest DAF (308; -14%) i Scania (287; +46%). Od początku roku w klasyfikacji nie ma zmian: DAF (2 585; -7%), MAN (2 262; +11%) i Mercedes (2 141; +3%).
źródło: PZPM/wnp.pl