Strona główna Aktualności Dnia Sprawdź co powinieneś wiedzieć jeżdżąc przez Austrię

Sprawdź co powinieneś wiedzieć jeżdżąc przez Austrię

46799
0
4.94/5 (34)

Polskie prawo jazdy uprawnia do prowadzenia pojazdu w Austrii. Międzynarodowe prawo jazdy nie jest obowiązkowe. Na autostradach i drogach szybkiego ruchu Austrii bezwzględnie wymagana jest tzw. winieta, czyli nalepka potwierdzająca wniesienie opłaty za korzystanie z płatnych dróg. To tylko część istotnych informacji dla kierowców, którzy wybierają się do Austrii.

Winiety

Brak naklejonej we właściwym miejscu przedniej szyby samochodu winiety grozi obowiązkowym wykupieniem jednodniowej winiety zastępczej w wysokości 120 EUR. Sposób i miejsce przymocowania winiety jest przedstawiony w formie graficznej na jej odwrocie. Winietę należy przykleić w lewym górnym rogu przedniej szyby samochodu lub pod lusterkiem wstecznym. Z samego faktu zakupienia winiety nie wynika prawo do jazdy po płatnych drogach, prawo to nabywa się dopiero po przyklejeniu winiety we właściwym miejscu.

Nieprzyklejona winieta traktowana jest tak samo jak nieskasowany bilet w środkach komunikacji publicznej. Niezatrzymanie pojazdu do kontroli bądź manipulacje z przyklejaniem winiety grożą dodatkową grzywną do 3000 EUR.Winiety są do nabycia na austriackich stacjach benzynowych, a także w oddziałach PZM w Polsce, na przejściach granicznych południowej Polski oraz na niektórych stacjach paliw. Na pewnych odcinkach autostrad oraz dróg szybkiego ruchu obowiązują ponadto dodatkowe opłaty za przejazd (np. tunelem).

 

Łańcuchy

Od 2008 r. samochody osobowe, kombi i ciężarowe o masie całkowitej do 3,5 t muszą być wyposażone w opony zimowe na wszystkich kołach lub łańcuchy na kołach napędowych (łańcuchy mogą zastępować opony zimowe tylko przy jeździe po śniegu), w warunkach zimowych, w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia. Obowiązuje ogólny zakaz jazdy dla samochodów ciężarowych w dni świąteczne oraz w soboty od godz. 15 i niedzielę od godz. 00.00 do godz. 22.00. 

Kontrola stanu technicznego pojazdu

Policja bardzo rygorystycznie kontroluje stan techniczny pojazdów. W przypadku stwierdzenia poważnych usterek samochodu należy liczyć się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i wysoką karą pieniężną (od kilkuset Euro wzwyż), a także z obciążeniem kierowcy kosztami odholowania pojazdu do warsztatu, kosztami przeprowadzonego badania technicznego i innymi opłatami administracyjnymi, wraz z opłatą za pracę służb publicznych przy usuwaniu szkód w środowisku naturalnym, powstałych np. wskutek wycieku płynów z silnika. Podobne konsekwencje mogą spotkać kierowcę za samodzielnie wykonywaną naprawę pojazdu w miejscu, gdzie nie jest to dozwolone (np. na autostradach). Naprawy należy dokonywać tylko w miejscach do tego wyznaczonych, tzn. w warsztatach. Z uwagi na ograniczone możliwości samodzielnego wykonywania napraw pojazdu oraz wysokie koszty napraw w specjalistycznych warsztatach zaleca się wykupienie stosownej polisy ubezpieczeniowej oraz książeczki MPS (Międzynarodowej Pomocy Samochodowej).

Prędkość, pasy, światła, dopuszczalna maksymalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy

Rygorystycznie egzekwowany jest obowiązek przestrzegania ograniczenia prędkości na drogach (dozwolona prędkość na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/godz., poza obszarem zabudowanym – 100 km/godz., na autostradach – 130 km/godz.). Egzekwowany jest obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach samochodu. Z dniem 01 stycznia 2008r. w Austrii zniesiono nakaz używania świateł w ciągu dnia.Dopuszczalna maksymalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy to 0,1 promila.Wynik od 0,1 do 0,49 promila jest wykroczeniem zagrożonym karą w zależności od wyniku oceny zdolności do kierowania pojazdem – oceny dokonuje policjant. Kierowca, u którego stwierdzono zawartość alkoholu we krwi powyżej 0,5 promila może zostać ukarany mandatem (od 218 do 5813 Euro) i odebraniem prawa jazdy lub kilkumiesięcznym pozbawieniem wolności, nawet, jeśli nie doprowadził do kolizji. 

Katalog wykroczeń i wysokość mandatu

Prawo austriackie zawiera określony katalog wykroczeń drogowych i wysokości kar za każde z nich. W wielu przypadkach określona jest jedynie górna i dolna granica kary. W związku z tym podejmowanie przez kierowcę dyskusji z policją drogową na temat wysokości mandatu nałożonego za wykroczenie jest bezcelowe i ma zwykle odwrotne skutki – policjant może wtedy podnieść karę do określonego w przepisach limitu. Odmowa przyjęcia mandatu na miejscu wiąże się zawsze ze skierowaniem sprawy na drogę administracyjną. Należy wtedy zapłacić zabezpieczenie na poczet ewentualnej kary (kilkaset euro) w zamian uzyskuje się prawo do odwołania się od decyzji o mandacie do najbliższego organu nadzorującego pracę policji (najczęściej urząd gminy – Bezirks Hauptmannschaft).

Uwaga! Przyjęcie i zapłacenie mandatu zamyka drogę odwoławczą. W ramach kontroli drogowej skrupulatnie sprawdzane jest prawo jazdy i dokumenty pojazdu. Stwierdzenie w dokumentach jakichkolwiek nieczytelności, uszkodzeń, poprawek lub przeróbek powoduje najczęściej zatrzymanie dokumentów i samochodu oraz wdrożenie postępowania wyjaśniającego, przy czym kierowca z reguły obciążany jest kosztami, jakie z tego wynikają (holowanie, parkowanie itd.).

W Austrii obowiązuje elektroniczny system poboru myta dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony na autostradach i drogach szybkiego ruchu

Dotyczy on nie tylko samochodów ciężarowych, ale także wozów campingowych i busów. Opłaty drogowe pobierane są za pomocą urządzenia zwanego GO-Box, które należy zamontować po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu. Rejestruje ono każdy przejazd pod terminalem poboru opłat i wylicza wartość należnego myta. Zawsze przed wyruszeniem w trasę, jak i też po dotarciu na miejsce, należy sprawdzić czy GO-Box działa poprawnie. Należy w tym celu nacisnąć wskazany w instrukcji przycisk krócej niż 2 sekundy. Jeśli światełko kontrolne stanu urządzenia mignie 1 raz na zielono, oznacza to, że GO-Box funkcjonuje prawidłowo. Należy również sprawdzić, czy ustawiona jest odpowiednia kategoria pojazdu. Jeśli dodano naczepę lub przyczepę, bądź też usunięto je, należy zmienić kategorię pojazdu naciskając wskazany w instrukcji przycisk przez dłużej niż 2 sekundy. Wtedy kategoria pojazdu zmieni się o jedno ustawienie. Przejeżdżając pod terminalem poboru opłat GO-Box powinien wydać 1 krótki sygnał. Będzie to oznaczało, że należność została zarejestrowana. 2 sygnały będą oznaczały, że stan konta jest bliski wyczerpania, a 4 że opłaty nie zarejestrowano. Należy wtedy udać się do najbliższego punktu obsługi GO. GO-Box przypisany jest do konkretnego numeru rejestracyjnego, więc może być stosowany tylko w jednym pojeździe. GO-Box można zakupić w wielu miejscach na terenie Austrii, przede wszystkim na stacjach benzynowych.

6 odcinków specjalnych, które mają odmienne stawki. Są to:


1. Bosrucktunnel (Pyhrn Autobahn)– odcinek autostrady A9 od miejscowości Spital/ Pyhrn do miejscowości Ardning
2. Gleinalmtunnel (Pyhrn Autobahn)– odcinek autostrady A9 od miejscowości Kn. St. Michael do miejscowości Übelbach
3. Tauern Autobahn– odcinek autostrady A10 od miejscowości Flachau do miejscowości Rennweg
4. Karawanken Autobahn– odcinek autostrady A11 od miejscowości St. Jakob/ Rosental do miejscowości Tunnel, Südportal
5. Brenner Autobahn– odcinek autostrady A13 od miejscowości Innsbruck-Amras do miejscowości Brenner, a także od miejscowości Innsbruck-Wilten do miejscowości Brenner
6. S 16 Arlberg Schnellstraße– odcinek drogi szybkiego ruchu S16 od miejscowości St. Anton/ Arlberg do miejscowości Langen/ Arlberg (Wysokość myta na wymienionych odcinkach specjalna dostępna jest w galerii).

Należy pamiętać, że myto lub też prawo przejazdu przez terytorium określonego kraju związkowego mogą być zależne od:
– długości indywidualnej trasy przejazdu,
– liczby osi,
– norm emisji spalin( EUR 0,1,2,3,4,5,6),
– przewożonego towaru (np. w Tyrolu nie wolno przewozić odpadów!)

Jeśli chodzi o zakazy obowiązujące na całym terytorium Austrii, są to:

1. Zakaz jazdy samochodów ciężarowych w weekendy i święta.
Konkretnie obowiązuje on:


• w soboty od 15.00 do 24.00
• w niedziele i święta od 00.00 do 22.00


Dotyczy on: samochodów ciężarowych bez przyczepy lub też ciągników siodłowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony oraz samochodów ciężarowych z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej samochodu ciężarowego lub przyczepy powyżej 3,5 tony.
Święta objęte zakazem to: 1 i 6 stycznia, 12 kwietnia (niedziela Wielkanocna), 13 kwietnia (poniedziałek Wielkanocny), 1 maja, 21 maja (Wniebowstąpienie), 31 maja (niedziela Zielonoświątkowa), 1 czerwca (poniedziałek Zielonoświątkowy), 11 czerwca (Boże Ciało), 15 sierpnia, 26 października, 1 listopada, 8 grudnia, 25 i 26 grudnia. Wyjątki od tego zakazu, na przykład przewóz towarów łatwo psujących się, podane są na stronie.

2. Istnieje również zakaz jazdy nocą pojazdów o masie powyżej 7,5 tony.Obowiązuje on od 22.00 do 5.00. Zakaz ten nie dotyczy między innymi samochodów wyciszonych, posiadających zieloną tablicę z symbolem „L”. Istnieją również regionalne zakazy przejazdu nocą dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub 7,5 tony.

Regionalne zakazy i ograniczenia przejazdu dotyczą 125 odcinków austriackich dróg:
– Kärnten (Karyntia)– ograniczenia dotyczące między innymi tonażu (np. na drodze B91 Loiblpass Bundesstrasse całkowity zakaz przejazdu dla samochodów ciężarowych o masie powyżej 7,5 tony), wysokości pojazdu (np. na drodze L25 Egger Landesstrasse zakaz przejazdu dla samochodów ciężarowych o wysokości powyżej 3,30m od 12,398 do 12,420 kilometra drogi), przyczepy( np. na drodze B111 Gailtalbundesstrasse zakaz przejazdu pojazdu z przyczepą od Wetzmann do Liesing).
-Niederösterreich (Dolna Austria)– w niektórych miastach i gminach obowiązuje całkowity zakaz przejazdu samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych dopuszczonych do ruchu przed 01.01.1992r. Na stronie znajduje się lista dróg, na których obowiązuje zakaz przejazdu samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony. Ponadto na niektórych drogach, np. B210, istnieją ograniczenia przejazdu dla samochodów powyżej 7,5 tony, a na innych także ograniczenia związane z porą przejazdu.
-Oberösterreich (Górna Austria)– ograniczenia dotyczące między innymi tonażu- na stronie lista dróg, na których zakaz przejazdu samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony.
-Tirol (Tyrol)– ograniczenia dotyczące tonażu, pory przejazdu, towarów niebezpiecznych, klasy Euro. Na przykład- na autostradzie A12 Inntalautobahn na odcinku pomiędzy 6,35 a 72,00 km drogi obowiązuje zakaz przejazdu samochodów ciężarowych lub ciągników siodłowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony, a także samochodów ciężarowych z przyczepą, których łączna dopuszczalna masa całkowita wynosi 7,5 tony, transportujących odpady, kamienie, ziemię, drewno okrągłe, korek, a od 01.07.2009r. także rudę żelaza, metale niezależne, stal, marmur, tuf wapienny i płytki ceramiczne.
– Vorarlberg (Przedarulania)– całkowity zakaz przejazdu samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych na drodze B197 Arlbergpass Bundesstrasse od miescowości St. Jakob am Arlberg do miejscowości Alpe Rauz. Należy przejechać płatnym tunelem Arlberg. Ponadto na drodze L190 zakaz przejazdu samochodów ciężarowych o całkowitej masie dopuszczalnej powyżej 3,5 tony od 23,713 do 25,706 km drogi w kierunku na Rankwiel, a także od 25,548 km do 23,713 km drogi w kierunku na Tisis.
-Salzburg (Salzburg)– ograniczenia dotyczące między innymi tonażu, np. na L107 Westtal Landesstrasse zakaz przejazdu dla samochodów ciężarowych o całkowitej masie dopuszczalnej powyżej 3,5 tony od 0,430 do 19,890 km drogi.
-Steiermarkt (Styria)– ograniczenia dotyczące między innymi tonażu, pory przejazdu. Na stronie znajduje się spis dróg, na których obowiązuje zakaz przejazdu dla samochodów ciężarowych o całkowitej masie dopuszczalnej powyżej 7,5 tony.
– Burgenland (Burgenland)– ograniczenia dotyczące między innymi tonażu; całkowity zakaz przejazdu drogami tego kraju związkowego samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych dopuszczonych do ruchu przed 01.01.1992r.
– Wien (Wiedeń)– całkowity zakaz przejazdu drogami tego kraju związkowego- miasta samochodów ciężarowych oraz ciągników siodłowych dopuszczonych do ruchu przed 01.01.1992r.

Wyjątki od powyższych zakazów podane są na stronie www.dietransporteure.at, zakładka LKW-Fahrverbote in Österreich, następnie zakładka Fahrverbote in Österreich, po kolei pod każdym z wymienionych krajów związkowych. Dodatkowym źródłem informacji jest trafficban.com.

 

Źródło: etransport.pl

 

Oceń artykuł

Poprzedni artykułNowe zasady przesyłania formularzy MiLoG!
Następny artykułNowelizacja prawo o ruchu drogowym – nowe e-usługi