Strona główna Aktualności Dnia Tylko połowa kierowców samochodów ciężarowych zapina pasy

Tylko połowa kierowców samochodów ciężarowych zapina pasy

820
0
No Ratings Information Message

iveco2Pas bezpieczeństwa dwukrotnie zwiększa szansę przeżycia poważnego wypadku drogowego. Niemniej jednak, aż połowa kierowców samochodów ciężarowych jeździ bez zapiętych pasów. Tą niekorzystną sytuację chce zmienić Volvo Trucks.

– Gdyby więcej użytkowników dróg używało pasów bezpieczeństwa, w samych tylko krajach Unii Europejskiej udałoby się co roku uratować ponad 7 000 istnień ludzkich. A kierowcy zawodowi powinni być wzorem dla innych, mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Jeżeli kierowca lub pasażer ma zapięty pas bezpieczeństwa, jego szansa przeżycia poważnego wypadku drogowego wzrasta dwukrotnie. Tak wynika m.in. z najnowszego raportu WHO pt. „Global Status Report on Road Safety 2013”, dotyczącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie. Raport kładzie nacisk na większe wykorzystanie pasów bezpieczeństwa jako jednego z kluczowych środków umożliwiających poprawę bezpieczeństwa. Obecnie w 111 krajach świata istnieje prawny obowiązek zapiania pasów. Od 2006 r. na obszarze UE obowiązek ten dotyczy kierowców/pasażerów zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

Chociaż w ostatnich latach wzrósł odsetek kierowców samochodów ciężarowych, którzy używają pasów bezpieczeństwa, wciąż zapina je mniej niż połowa. I to pomimo faktu, że zarówno badania Volvo, jak i wskaźniki unijne pokazują, że przynajmniej połowę kierowców, którzy ponieśli śmierć w wypadkach, udałoby się uratować, gdyby tylko mieli zapięty pas. Z drugiej strony, wśród tych, którzy zapinają pasy, odsetek ofiar śmiertelnych wyniósł 5%.

Niedawne badanie, przeprowadzone w latach 2011-2013 przez szwedzki instytut bezpieczeństwa ruchu drogowego NTF, polegające na obserwacji ponad 700 kierowców pojazdów ciężarowych i rozmowach z ponad 200 z nich, potwierdza ten stan rzeczy. Większość respondentów stwierdziła, że jadąc samochodem osobowym zapina pas bezpieczeństwa. Jednak tylko połowa z nich postępuje tak samo w ciężarówce. Jako powody, ankietowani wskazywali m.in. trudność, niewygodę lub czasochłonność zapina i odpinania pasa.

– Wobec faktu, że pas bezpieczeństwa może stanowić granicę między życiem a śmiercią, nie są wiarygodne wymówki. W Volvo Trucks inwestujemy znaczne środki w rozwój systemów zapobiegających wypadkom, ale dopóki kluczową rolę pełni czynnik ludzki, dopóty całkowite wyeliminowanie ryzyka wypadków drogowych będzie niemożliwe, mówi dyrektor Almqvist. – Dlatego zachęcam zarówno firmy transportowe, jak i kierowców, by wszelkimi sposobami dążyli do poprawy bezpieczeństwa. A najprostszym sposobem jest korzystanie z najskuteczniejszego pod tym względem pojedynczego elementu wyposażenia, jakim jest pas bezpieczeństwa.

źródło: Volvo/ wnp.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułMSZ dokona ratyfikacji umowy AETR po interwencji Kacelarii Prawnej Viggen
Następny artykułRzeczpospolita na temat braku umowy AETR