Strona główna Aktualności Dnia 53 mld zł potrzeba na dostosowanie dróg krajowych do nośności 11,5 t

53 mld zł potrzeba na dostosowanie dróg krajowych do nośności 11,5 t

211
UDOSTĘPNIJ

Poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas briefingu prasowego. Wiceminister odniósł się do zarzutów skargi Komisji Europejskiej skierowanej przeciwko Polsce w zakresie ograniczania swobodnego poruszania się pojazdów ciężkich. 

Jerzy Szmit przypomniał, że komisja zarzuciła, iż polskie przepisy uniemożliwiają przejazd po polskich drogach pojazdom o nacisku na oś 8-11 ton. Jak tłumaczył, postępowanie w tej sprawie, na którą poskarżyli się przewoźnicy drogowi, było prowadzone od dawna. Polska tłumaczyła Komisji m.in. że drogi w naszym kraju były budowane z myślą o mniejszych obciążeniach, jednak teraz sukcesywnie prowadzone są działania, by zwiększać ich nośność.

Tłumaczono też polską specyfikę, która powoduje, że mamy w kraju ok. 3 tys. zarządców dróg, co utrudnia budowanie spójnej sieci. Z drugiej strony, państwo nie może wpływać na działania i decyzje podejmowane przez samorządy zarządzające drogami niższych kategorii. Komisja nie przyjęła tych tłumaczeń.

Po gruntownej analizie jesteśmy w stanie dopuścić około 50 proc. dróg krajowych do nacisku 11,5 tony na oś – powiedział Jerzy Szmit.

Nie potrzebne duże obciążenia

Musimy pamiętać, że w żadnym kraju cała sieć nie jest dostosowana do 11,5 ton, bo nie jest to potrzebne. Są drogi różnego szczebla i jest kwestią wyboru, które drogi powinny być dostosowane – mówił prof. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. – Gdybyśmy teraz wpuścili na wszystkie drogi ruch ciężki, to mielibyśmy za kilka lat zdewastowaną dużą część dróg niedostosowanych do takich obciążeń – powiedział profesor.

Jego zdaniem oznaczałoby to konieczność poniesienia wydatków znacznie wyższych niż wspomniane przez wiceministra 53 mld zł.
Według Leszka Rafalskiego, do nośności wymaganej przez Unię powinny być dostosowane częściowo drogi krajowe i częściowo wojewódzkie oraz dojazdy do centrów logistycznych.

Z dużą ostrożnością należy podchodzić do dostosowywania dróg – stwierdził profesor.

Co w międzyczasie
Jak powiedział Jerzy Szmit, na razie Polska nie zna szczegółowych zarzutów Komisji Europejskiej, więc nie może się do nich konkretnie odnieść. Stwierdził jednak, że nasz kraj podejmuje działania, które prowadzą do zwiększania nośności dróg.

Podejmujemy rozmowy z samorządami województw, by budować spójną sieć komunikacyjną, by ciągi komunikacyjne, które przechodzą przez drogi krajowe i wojewódzkie tworzyły możliwości dotarcia do tych miejsc, które tego potrzebują – powiedział. Chodzi m.in. o centra logistyczne, porty, czy stacje przeładunkowe.

Jak mówił Jerzy Szmit, także w ramach subwencji ogólnej, w ramach kwoty 300 mln zł dzielonej między zarządców samorządowych, w listopadzie uzgodniono kryteria uwzględniające kwestie dostępu ciężkich pojazdów do centrów logistycznych.

140 km dróg do modernizacji
Z kolei w budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na przyszły rok zaplanowano 1 mld zł. 

Dla GDDKiA oznacza to budżet większy o 200 procent – powiedział zastępca szefa tej instytucji, Andrzej Maciejewski.

Żeby pokazać co można zrobić za taką kwotę, Jerzy Szmit odniósł ją do modernizacji dróg. Podczas briefingu podpisał decyzje na modernizacje 14 odcinków dróg o łącznej długości 143 km. Koszt tych prac to 785 mln zł.

W ramach podpisanych decyzji modernizowane będą m.in. droga nr 94 wraz z budową mostu przez Bóbr w Bolesławcu, rozbudowa drogi nr 60 Topola Królewska – Kutno, budowa drogi S11 na odcinku Kępno – granica województwa opolskiego.


Źródło: etransport.pl

praca dla kierowcy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here