Biznesowo renowacją samochodów zajmuje się już od kilku lat, ale doświadczenie z adaptacją klasyką zaczął zdobywać już dużo wcześniej. O zawodowej renowacji klasyków rozmawiamy z Panem Robertem Misztalem.
JP.PL: Od kiedy zajmuje się Pan modernizacją aut klasycznych?
Robert Misztal: Od roku 2013. Pasja przerodziła się w biznes. Lata doświadczeń w użytkowaniu klasyków jak i korzystaniu z usług serwisowych przy kolejnych samochodach, w tym licznych youngtimerach, spowodowały chęć zajęcia się tą sferą profesjonalnie. RA Classic Customs, którą zarządzam prowadzi projekty modernizacji aut klasycznych tak, aby „dało się” tym jeździć na co dzień lub/oraz sportowo i bezpiecznie.
JP.PL: Jak zrodziła się w Panu pasja do renowacji samochodów?
R.M.: Od lat miałem kilka auto klasycznych w garażu, ale zamiłowanie było czysto pozabiznesowe. Kilka lat temu pojechałem na słynne targi samochodowe do Frankfurtu i tam zobaczyłem to co chciałbym robić – projekty firmy Mechatronic, czyli nowoczesna technologia w klasycznej oryginalnej karoserii pięknie odrestaurowanej. Po 2 latach przygotowałem schemat działania i znalazłem model samochodu, który wg mojej oceny idealnie nadawałby się do tego biznesu – czyli Mercedes serii 107. Wybór padł na wersję Coupe, ponieważ jest wytrzymalsza od Cabrio z powodu zamkniętej bryły i jest też tańsza w pozyskaniu do tego typu eksperymentów.
JP.PL.: Jakie usługi realizuje firma RA Classic Customs?
R.M.: Na co dzień prowadzimy sprzedaż części zamiennych (głównie nowych) i doradztwo przy ich montażu do Mercedesów w107 SL i SLC (1971 – 1989), produkcja i montaż wykładzin samochodowych w tym modelu, renowacja tapicerki, kokpity, tunele etc. Druga działalność to zmiany silników oryginalnych na te pochodzące z modeli AMG o mocach od 350KM. Tutaj niestety ograniczają nas możliwości czasowe, bo nie ma rąk do pracy, poszukujemy mechaników, którzy mają bogatą wiedzę o technologii Mercedesa, ale to ciężki temat. Nie ma drugiej tak skomplikowanej marki na świecie i ta wiedza jest bardzo rzadka.
JP.PL: Jakie obecnie projekty Państwo realizują?
R.M.: Kilka typowych renowacji SLC i SL (kompleksowych) oraz dla klienta z Norwegii SLC z 1980r. AMG (było silnik 4.5V8 218KM będzie 5.5 V8 360KM wraz z całym nowym zawieszeniem i innymi podzespołami oraz Mercedes w111Coupe z 1964 roku, po renowacji nadwozia będzie osadzany silnik 3.2 R6 z MB w210 o mocy 220KM wraz z nowym zawieszeniem i elektryką, dla klienta z Niemiec. Kolejne projekty prawdopodobnie będą zmierzały do wykonania w107 Coupe typowo do sportu, czyli bez dbałości o szczegóły renowacyjne, ale skupiając się na zawieszeniu i silniku (seryjnym).
Więcej informacji o działalności firmy RACC oraz galerię znajdują Państwo pod adresem: