Strona główna Aktualności Dnia Podstawowe zasady kabotaży w Europie

Podstawowe zasady kabotaży w Europie

4847
1
5/5 (5)

Kancelaria Prawna Viggen Sp.j. przypomina, że zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21.10.2009 r., przepisy dotyczące realizacji przewozów kabotażowych zostały ujednolicone.

Zasada ogólna zawarta w Rozporządzeniu (WE) stanowi :

  1. Nie więcej niż 3 przewozy kabotażowe pod rząd, następujące w wyniku przewozu międzynarodowego z jednego kraju UE lub kraju trzeciego do kraju UE przyjmującego ładunek.  

  2. Ostatni rozładunek towaru podczas przewozu kabotażowego przed wyjazdem z kraju UE przyjmującego ładunek, powinien nastąpić w przeciągu 7 (siedmiu) dni licząc od dnia ostatniego rozładunku w tym kraju w ramach międzynarodowego przewozu ładunku/towaru.

  3. Nie więcej niż jeden przewóz kabotażowy w kraju UE w przeciągu 3 (trzech) dni licząc od dnia wjazdu na pusto na terytorium danego kraju. 

Ważne jest, aby nie zapominać, że przewoźnik realizujący przewóz kabotażowy jest zobowiązany do posiadania przy sobie dokumentów potwierdzających przewóz międzynarodowy i wykonanie jednej po drugiej operacji kabotażowych w kraju przyjmującym.

Niezbędne dokumenty potwierdzające, że odbył się transport międzynarodowy i spełnione są warunki kabotażu:

  1. List przewozowy CMR dotyczący przewozu międzynarodowego przed kabotażem.

  2. Umowa dla każdego przewozu kabotażowego z danymi i podpisem nadawcy, przewoźnika, odbiorcy (po dostarczeniu z podpisem i miejscem rozładunku), adresem dostawy, opisem towarów, wagą lub liczbą innych warunków.

Dokumenty te mogą być także w formie elektronicznej, dostępne w razie kontroli.

Przepisy szczególne obowiązujące w niektórych krajach europejskich

Belgia

Nie więcej niż trzy przewozy kabotażowe w ciągu 7 dni. Wyjątkiem są firmy transportowe z Holandii i Luksemburga.

Niemcy

Nie więcej niż trzy przewozy kabotażowe w ciągu 7 dni. Okres ten jest liczony od momentu całkowitego lub częściowego rozładunku do ostatniego załadunku, zanim kierowca zamierza opuścić kraj. Zmiana przyczepy lub naczepy nie powoduje rozpoczęcia naliczania się nowego okresu siedmiu dni.

Kabotażu nie wolno wykonywać, jeśli ciężarówka wjechała do Niemiec pusta po realizacji przewozu kabotażowego w innym kraju UE.

Francja

W ciągu 7 dni można wykonać trzy przewozy kabotażowe. Dni liczą się nie od momentu pierwszego kabotażowego załadunku  we Francji, ale od momentu rozładunku towarów dostarczonych z innego kraju w ramach przewozu międzynarodowego.

Do przewozu kabotażowego można przystąpić  tylko wtedy, gdy będzie całkowicie zakończony przewóz międzynarodowy.

Przewóz kabotażowy musi być realizowany tym samym zestawem pojazdów.

Włochy

Wymagana jest licencja UE.

Austria

Termin ograniczony jest możliwością realizacji przewozu kabotażowego przez 60 dni w roku dla jednego przedsiębiorstwa.

Przynajmniej raz w miesiącu kalendarzowym trzeba wyjechać poza granice kraju.

Licencja UE, a także wypełniona specyfikacja (wydana przez austriackie Ministerstwo Transportu). Specyfikacje ważne są przez 60 dni w roku kalendarzowym. Z tych 60 dni kabotaż można jednak wykonywać nie dłużej niż 30 dni.

Szwajcaria

Przepisy krajowe zabraniają przewozów kabotażowych

KPV

Oceń artykuł

Poprzedni artykułZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM
Następny artykułNowe formy wsparcia antykryzysowego. Wsparcie z Funduszy Unijnych.

1 KOMENTARZ

  1. Dzień dobry,
    czy można wiedzieć z jakich przepisów to wynika : – „Kabotażu nie wolno wykonywać, jeśli ciężarówka wjechała do Niemiec pusta po realizacji przewozu kabotażowego w innym kraju UE.”(dotyczy Niemiec)?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj