W jednym z poprzednich artykułów wspominaliśmy, że od stycznia 2022 r. austriackie płace dla transportu drogowego w ramach układów zbiorowych wzrosły o 4,96 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Znaczne podwyżki płac w 2022 roku to skutek listopadowych negocjacji między związkami zawodowymi a stowarzyszeniem zawodowym branży transportu towarów w Austriackiej Izbie Gospodarczej (WKÖ).
Kancelaria Prawna Viggen zwróciła się do strony austriackiej o oficjalne wytyczne w zakresie wynagradzania kierowców.
Z informacji, które uzyskaliśmy wynika jasno, że zastosowanie austriackich układów zbiorowych do pracowników delegowanych do Austrii wynika z przepisów ustawy o kontroli wynagrodzeń i dumpingu socjalnym. Zgodnie z art. 3 ustawy o zwalczaniu dumpingu płacowego i socjalnego pracownicy delegowani do Austrii w celu wykonywania pracy mają prawo do co najmniej takiego wynagrodzenia, w tym świadczeń specjalnych, nadgodzin oraz innych dodatków i dodatków, do których są uprawnieni w Austrii przez prawo, regulacje lub układy zbiorowe.
W tym kontekście należy pamiętać, że w rozumieniu Pakietu Mobilności przewozy tranzytowe oraz bilateralne są wyłączone z delegowania. Pozostałe transporty (kabotaże oraz przerzuty) należy rozliczać zgodnie z powyższymi wytycznymi.
Według doniesień medialnych układ zbiorowy dla branży transportowej na 2022 r. został już zawarty, jednak nie został jeszcze oficjalnie zdeponowany w Federalnym Ministerstwie Pracy.
Nowe stawki dla branży transportowej zostały nam już jednak udostępnione przez Stowarzyszenie branży transportu towarowego w ramach Austriackiej Izby Handlowej.