Strona główna Aktualności Dnia Moduł „Pakiet mobilności” w ramach systemu IMI. Rola przedstawiciela zagranicznego

Moduł „Pakiet mobilności” w ramach systemu IMI. Rola przedstawiciela zagranicznego

972
0
5/5 (3)

Komisja Europejska poinformowała, że portal zgłoszeń „delegowanie kierowców” w systemie IMI zostanie uruchomiony w dniu 21 stycznia 2022 r. (aktualnie nie jest on jeszcze dostępny dla użytkowników). Zakładamy, że w najbliższych dniach będzie istniała możliwość założenia konta firmowego i przygotowania zgłoszeń delegowania. Faktyczna możliwość zgłoszenia delegowania za pomocą systemu będzie dostępna dopiero od 2 lutego 2022r.

KE informuje, że szczegółowe instrukcje zostaną udostępnione w najbliższym czasie. Dodatkowo, w związku z wcześniejszą, rozbieżną interpretacją dotycząca braku konieczności wprowadzania wszystkich zgłoszeń, których data ważności przypada po 2.02.2022, informujemy, że stanowisko KE wskazuje jasno, że od 2.02.2022 r. wszyscy kierowcy powinni zostać zgłoszeni na IMI.

Aktualne zgłoszenia w ramach platform krajowych należy zachować i przechowywać w kabinie, gdyż niektóre kraje mogą nie zdążyć z przygotowaniem procedury weryfikacji nowych deklaracji. Dotyczy to w szczególności wyposażenia inspektorów w czytniki kodów QR. Przykładowo we Francji został wydany dekret który przewiduje tzw. okres przejściowy, okazywanie deklaracji SIPSI podczas kontroli będzie możliwe dopóki system IMI nie zostanie w pełni uruchomiony.

Dlaczego rola Przedstawiciela zagranicznego będzie nadal istotna?

Należy mieć świadomość, że rola Przedstawiciela (zwłaszcza we Francji), nie ogranicza się do udostępnienia swoich danych podczas rejestracji delegowanego pracownika na SIPSI czy IMI. Aktualnie rola Przedstawiciela IMI wymaga znajomości przepisów francuskiego prawa pracy oraz biegłego posługiwania się językiem francuskim.

Przykładowe interwencje Przedstawiciela we Francji (obecnie Przedstawiciela IMI):

* Kierowca bezskutecznie próbował zatankować paliwo z karty
flotowej. Po nieudanej próbie okazało się, że zostały pobrane
środki na kwotę ponad 1000 EUR. Natychmiastowa interwencja pozwoliła wyjaśnić sytuację i odzyskać pieniądze.

* Podczas nocnego odpoczynku, kierowca został uśpiony przez
grasujących na parkingach złodziei. Cały przewożony towar został skradziony, kierowca potrzebował pomocy i interwencji reprezentanta.

* Zatrzymanie kierowcy do rutynowej kontroli. W przewożonym
ładunku nadanym przez klienta znaleziono narkotyki, kierowca trafia do aresztu bez kontaktu z rodziną i adwokatem. Trwająca wiele godzin interwencja pozwoliła wyjaśnić sytuację i uwolnić niewinnego kierowcę;

* Podczas kontroli inspekcja drogowa zarzuca wykonywanie
niedozwolonego kabotażu. Podczas interwencji udaje się wyjaśnić
sytuację i uniknąć 1500 EUR kary.

* Kontrola dotycząca czasu pracy kierowcy busa. Inspekcja stawia
zarzuty fałszowania dokumentów i żąda zapłaty ponad 5000 EUR
kary. Po kontakcie z właścicielem udało się w szybkim tempie
zgromadzić dowody potwierdzające autentyczność zadeklarowanego czasu.

* Dzięki informacjom pozyskanym z telefonu kierowcy, załoga
karetki dzwoni do reprezentanta z prośbą o pomoc w ustaleniu danych i powiadomienie pracodawcy. Nieprzytomny kierowca został znaleziony na parkingu, badanie potwierdziło rozległy udar mózgu. Interwencja pozwoliła na błyskawiczne uzyskanie od rodziny zezwolenia na bardzo ryzykowną operację dającą szanse na przeżycie.

Jak widać, rola Przedstawiciela we Francji (po 2.02.2022 r. Przedstawiciela IMI) nie ogranicza się tylko i wyłącznie do sprawowania opieki prawnej nad przewoźnikiem. Dzięki interwencjom naszego Profesjonalnego Przedstawiciela, niejednokrotnie udało się uratować zdrowie i życie kierowców.

Uwaga – osobę do kontaktu będzie należało podać przy zgłoszeniu do wszystkich krajów UE. Jednak należy mieć na uwadze, że jakość i profesjonalizm przedstawiciela (osoby do kontaktu) we Francji będą teraz szczególnie istotne.  Dlaczego? Francja była jednym z krajów, które wyjątkowo lobbowały za wejściem w życie Pakietu Mobilności. Strona francuska otrzymała teraz narzędzie w postaci przepisów wykonawczych i należy się spodziewać, że Francja będzie jednym z krajów, który szczególnie restrykcyjnie podejdzie do kontroli zagranicznych przewoźników i egzekwowania przepisów. Nie bez znaczenia jest również aktualna prezydencja Francji w Radzie UE. Przypominamy, że Francja od 1 stycznia 2022 r.  przejęła rotacyjne przewodnictwo w Radzie od Słowenii. Sprawuje je po raz trzynasty. Następnym krajem będą Czechy, które będą sprawować tę funkcję od 1 lipca 2022 r.

Profesjonalny Przedstawiciel IMI

Jeśli zależy Państwu na bezpieczeństwie swoich kierowców i są Państwo zainteresowani profesjonalną opieką rekomendowanego przez KPV przedstawiciela IMI, zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy przekonani, że niewielkie koszty (od kilku do kilkunastu zł/kierowca – w zależności od ilości kierowców) abonamentu zwrócą się Państwu z nawiązką w ciągu kilku najbliższych kilku miesięcy.

Oceń artykuł

Poprzedni artykułPłaca minimalna w Austrii – nowe stawki i wytyczne w zakresie wynagradzania kierowców
Następny artykułPakiet Mobilności – do 3700 tys. zł/mies. oszczędności w wynagrodzeniach kierowców z nowym rodzajem umowy
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj