Już od początku roku 2023 firmy transportowe z krajów Unii Europejskiej stracą prawa do wykonywania na Wyspach operacji dopuszczanych dotychczas przez prawo wspólnotowe. To skutek nowych regulacji wynikających z umowy o handlu i współpracy (TCA) podpisanej między Unią Europejską a Wielką Brytanią.
Ażeby odzwierciedlić prawa dostępu do transportu drogowego objęte w TCA, Wielka Brytania usuwa z ustawodawstwa krajowego:
1. prawo przewoźników z siedzibą w państwach członkowskich UE do wykonywania przewozów kabotażowych przy wjeździe do Wielkiej Brytanii bez ładunku;
2. prawo przewoźników z siedzibą w państwach członkowskich UE do wykonywania transportu kombinowanego (tj. niektórych rodzajów transportu intermodalnego, gdzie towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu);
3. prawo przewoźników z siedzibą w państwach członkowskich UE do odbioru towarów w Wielkiej Brytanii, a następnie udania się do kraju spoza UE w celu pozostawienia tych towarów (tzw. „ruch trójstronny”) przy użyciu licencji wspólnotowej.
Firmy Transportowe aby wykonywać przejazdy w ruchu trójstronnym będą musiały mieć zezwolenie wydane przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu (ECMT).
Zezwolenia ECMT wspierają brytyjskich operatorów wykonujących podobne trójstronne ruchy drogowe między państwami UE i innymi krajami.
Karolina Grzelec,
Prawnik