Strona główna Aktualności Dnia Austria – zmiany w zakresie transportu odpadów

Austria – zmiany w zakresie transportu odpadów

887
0
5/5 (2)

Już od 1 stycznia 2023 roku, odpady „do”, „z” jak również „przez” Austrię będą musiały jechać koleją. Dotyczy to odpadów, których waga przewyższa 10 ton. Odpady powyżej tej wagi muszą być transportowane koleją lub innym środkiem transportu o równoważnym lub niższym potencjale emisji zanieczyszczeń, jeżeli odległość między miejscem przeznaczenia, a miejscem wysyłki przekracza od 1 stycznia 2023 roku 300 km, lub od 1 stycznia 2026 roku 100 km.

Powyższy obowiązek nie istnieje, jeżeli suma odległości dowozu odpadów do terminalu załadunkowego lub odbioru z terminalu kolejowego rozładunkowego, jaką należy pokonać pojazdami drogowymi, wynosiłaby 25% lub więcej w porównaniu z długością trasy czystym transportem w Austrii. Sumę tych kilometrów należy porównać z kilometrami obliczonymi z najszybszej trasy transportu, odbywającego się wyłącznie na drodze. W odniesieniu do punktów rozładunku i załadunku w obliczeniach należy również uwzględnić punkty załadunku i rozładunku firm prywatnych połączenia kolejowego oraz punkty załadunku i rozładunku na pociągu ROLA.

Obowiązek transportu koleją lub alternatywnymi środkami transportu podobnymi do kolei istnieje tylko wtedy, gdy istnieje również techniczna możliwość wykonania transportu alternatywnego tzn. że na danej trasie dostępna jest linia kolejowa.

I. Ogólne informacje dotyczące transgranicznego transportu odpadów:

Krok pierwszy: Ogólne informacje dotyczące obliczania trasy:

  • dla przywozu odpadów – jest to odległość od przejścia granicznego do miejsca przeznaczenia,
  • w tranzycie to odległość w transporcie drogowym między dwoma przejściami granicznymi,
  • w wywozie jest to odległość w transporcie drogowym od miejsca nadania do przejścia granicznego.

Jeśli trasa dla transportu odpadów jest podana,  należy z niej skorzystać. Natomiast jeśli dokładna trasa nie została określona, trzeba wybrać trasę najszybszą. Jeżeli odpady wywożone są z kilku miejsc i podlegają specyfikacji zgłoszenia kontrolowanego, w takim przypadku należy dokonać obliczeń dla każdej indywidualnej trasy oddzielnie.

Krok drugi: Wyjątek dotyczący „zwolnienia 25%”

W przypadku przesyłek transgranicznych należy wziąć pod uwagę najszybsze trasy transportu drogowego, które należy zsumować aby obliczyć „zwolnienie 25%” Przy czym trzeba wziąć pod uwagę następujące zasady:

  • W Eksporcie – suma odległości w transporcie drogowym od miejsca nadania do najbliższego krajowego kolejowego punktu załadunku oraz odległości w transporcie drogowym od krajowego kolejowego punktu rozładunku najbliżej granicy, przejścia granicznego.
  • W imporcie – suma odległości transportu drogowego od przejścia granicznego do krajowego kolejowego punktu załadunku położonego najbliżej granicy oraz odległości transportu drogowego od krajowego kolejowego punktu rozładunku położonego najbliżej miejsca przeznaczenia do miejsca rozładunku.
  • W tranzycie – suma odległości w transporcie drogowym od przejścia granicznego do krajowego kolejowego miejsca załadunku położonego najbliżej granicy oraz odległości w transporcie drogowym od krajowego kolejowego punktu rozładunku położonego najbliżej granicy do przejścia granicznego.

Sumę kilometrów należy porównać z obliczoną najszybszą trasą transportową dla transportu wyłącznie drogowego. Jeżeli odległość stanowi 25% lub więcej do pokonania na terenie Austrii w przypadku wyłącznie transportu drogowego obowiązuje „zasada 25%”.

Państwo Austriackie przygotowało specjalną platformę na której, można sprawdzić czy dany transport podlega obowiązkowi transportu koleją. Aby dokonać weryfikacji i otrzymać dokument o braku konieczności transportu odpadów koleją, a bez którego nie można wjechać na teren Austrii trzeba posiadać podpis elektroniczny.

Karolina Grzelec,

Prawnik,

Kancelaria Prawna Viggen

Oceń artykuł

Poprzedni artykułUwaga – zmiany w wysokości opłat drogowych
Następny artykułNoworoczny przegląd zmian w transporcie (i nie tylko). Co nas czeka w roku 2023? – aktualizacja
Specjalista w zakresie dokumentacji w Kancelarii Prawnej Viggen. Helpdesk i operator aplikacji VTS do rozliczania czasu pracy i wynagrodzeń kierowców. Masz pytania do artykułu? Skontaktuj się ze mną: ak@viggen.pl, ak@vtsproject.pl, tel. +786 137 850

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj