Strona główna Aktualności Dnia Będą nowe dojazdy do autostrady A1

Będą nowe dojazdy do autostrady A1

955
0
No Ratings Information Message

Władze Łodzi i województwa zamierzają przedłużyć łódzką Trasę Górna (DK-1) do węzła Romanów na autostradzie A1.

Łódzki Zarząd Dróg i Transportu otworzył oferty potencjalnych wykonawców dokumentacji projektowej. Druga część tego samego zadania obejmowała zaprojektowanie obwodnicy Nowosolnej wraz z dojazdem do węzła Brzeziny.

Początek budowy za niecałe dwa lata?

Przedłużenie Trasy Górna chcą zaprojektować dwie firmy: gliwickie Biuro Projektów A-PROPOL i MP – Mosty z Krakowa. Obie zaoferowały ceny przekraczające kosztorys inwestorski (odpowiednio: 2 072 550 zł i 1 682 640 zł przy założonej przez ZDiT kwocie 1 503 653 zł). Jedyna oferta w części dotyczącej dojazdu do węzła Brzeziny (tu zainteresowanie wyraziły tylko MP-Mosty) jest jednak niższa od przewidywanej (2 932 320 zł kontra 3 198 000 zł), co stwarza możliwości przesunięcia pewnej sumy między elementami zadania.
Termin rozpoczęcia inwestycji zależy od daty rozstrzygnięcia przetargu. – Mamy nadzieję, że w połowie lub pod koniec przyszłego roku będziemy już znali dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Bardziej optymistyczne rachuby zakładają, że wtedy właśnie zaczną się już same prace budowlane.

Zadanie dla zwycięzcy przetargu obejmuje także uzyskanie pozwoleń środowiskowych. – Wiele od nich zależy. Pamiętajmy jednak, że musimy rozliczyć inwestycję do końca 2023 r. – przypomina H. Zdanowska. Ponieważ jednak przedłużanie Trasy Górna będzie odbywało się w raczej prostym terenie bez większych przeszkód naturalnych, a w związku z tym nie będzie trzeba budować skomplikowanych obiektów inżynieryjnych oprócz przepustów dla zwierząt – prezydent uważa, że najbardziej czasochłonnym etapem będzie właśnie opracowywanie projektu i pozyskiwanie pozwoleń. Obaj oferenci są gotowi zakończyć te czynności do końca listopada bieżącego roku.

Nie tylko wygodniejszy dojazd

Urząd Miasta koordynuje i wspólnie finansuje inwestycję na Trasie Górna z samorządem województwa, który zajmie się odcinkiem położonym na terenie gminy Brójce. – Przebieg drogi wojewódzkiej nr 714 [obecnie Rzgów – Kurowice – przyp. RC] na terenie gminy Brójce zostanie zmieniony. Będzie to droga docierająca do węzła Romanów na autostradzie A1, a na południu Łodzi łącząca się właśnie z Trasą Górna. Przejmiemy drogę powiatową 1164E na terenie gminy Brójce, która po przebudowie uzyska status drogi wojewódzkiej – zapowiada marszałek województwa Witold Stępień.

Droga będzie liczyła 9 km. Na razie zostanie wybudowana jako jednojezdniowa, choć z możliwością rozbudowy w razie potrzeby o drugą nitkę. Na razie jednak przewiduje się, że ruch na nowym fragmencie Trasy Górna nie dorówna jego skali na odcinku już istniejącym. Zwężenie nastąpi w odległości kilkuset metrów od skrzyżowania z ul. Rzgowską, przy którym obecnie kończy się arteria.

Koszt inwestycji jest szacowany na około 96 milionów złotych, z czego aż 80 mln zł mają pochłonąć prace w granicach administracyjnych Łodzi, a 16 mln zł – na terenie gminy Brójce, za które zapłaci województwo. Inwestycja będzie finansowana – jak twierdzi marszałek – w 90% ze środków unijnych. Orientacyjny koszt inwestycji na terenie gminy Brójce ma wynosić 15 904 967 zł, z czego 13 519 222 zł miałoby pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, 1 590 497 zł z budżetu państwa, a 795 248 zł z budżetu województwa.

Dokończenie budowy Trasy Górna nie tylko umożliwi dojazd do węzła Romanów na A1 mieszkańcom południowej części Łodzi, ale także zaktywizuje gospodarczo pobliskie tereny. Łódź ma duży potencjał gruntów inwestycyjnych, do których dostęp zostanie otwarty wraz z oddaniem do użytku nowej drogi – twierdzi prezydent Łodzi. Podobnie jest w przypadku województwa, które dysponuje działkami w gminie Brójce i okolicach.

Tymczasem przy Rokicińskiej…

Dopóki przedłużenie nie zostanie wybudowane, dojazdami do A1 będą nadal ul. Strykowska i Rokicińska (DW-713). – Udrożnienie tej drugiej wraz z węzłem traktujemy jako priorytet – deklaruje H. Zdanowska. To właśnie Rokicińska będzie głównym dojazdem.

Kiedy dokumentacja dla przedłużenia Trasy Górna oraz dla obwodnicy Nowosolnej będzie już gotowa, przebudowy doczeka się też sama Strykowską, która stanie się drogą o przekroju 2+1 według tzw. modelu skandynawskiego (drugi pas będzie dostępny raz w jednym, raz w drugim kierunku).

Obwodnica Nowosolnej okrąży osiedle od południa, by przejść wiaduktem nad linią kolejową nr 17 i połączyć się z ul. Puszkina w pobliżu skrzyżowania również z Rokicińską. Dokumentacja powstanie tu później, niż w przypadku przedłużenia Trasy Górna, ponieważ w grę wchodzi dłuższy odcinek drogi. Wspomniany wyżej oferent zadeklarował opracowanie jej do 29 września 2017 r.

 

Źródło: etransport.pl/rynekinfrastruktury.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułZbiór uregulowań preambuły rozporządzenia 561/2006 WE
Następny artykułFrancja: intensywne kontrole odbioru odpoczynku w kabinie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj