W Czechach od 1 stycznia będą obowiązywać wyższe stawki myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony: dla klasy emisji spalin EURO 0 – 4 o 8,2%, a dla klasy EURO 5 o 9,8%.
Rząd Republiki Czeskiej zatwierdził na wniosek Ministerstwa Transportu podwyższenie stawek myta dla pojazdów powyżej 3,5 tony – dla klasy emisji spalin EURO 0 – 4 o 8,2%, a dla klasy EURO 5 o 9,8%. Zostanie również wprowadzona nowa kategoria pojazdów najbardziej przyjaznych dla środowiska EURO 6, EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), dla których nie zostaną podwyższone stawki myta – pozostaną na poziomie obecnych stawek dla klas emisji spalin Euro V i wyższych.
Zostały utrzymane zwiększone stawki myta za przejazdy w piątki w godzinach 15 – 20. Rozporządzenie Rady Ministrów regulujące stawki myta wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r.
Przychody budżetu państwa z tytułu myta w ostatnich latach wyraźnie spadły – stawki myta dla pojazdów klasy Euro 5 nie były podwyższane od 2007 r., choć w międzyczasie do tej klasy przesunęła się duża grupa pojazdów. Obecnie do klasy Euro 5 należy ponad 60% pojazdów rejestrowanych w czeskim systemie myta.
Porozumienie między czeskim rządem i Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych ČESMAD Bohemia, zawarte w 2011 r., regulowało kwestię stawek myta do 2014 r. Zmiana zatwierdzona przez czeski rząd koryguje dotychczas obowiązujące stawki myta o stopę inflacji za lata ubiegłe. Jednocześnie czeski rząd obniżył o jedną czwartą limity, po osiągnięciu, których jest przyznawana ulga na myto – np. dla uzyskania 5-procentowej ulgi wystarczy osiągnąć łączną kwotę zarejestrowanego mytnego 75 000 CZK, zamiast dotychczasowych 100 000 CZK.
Rząd zatwierdził również wzrost stawek myta dla autobusów z klasą emisji spalin EURO 3 – 4 o 15% a EURO 5 o 30%.
Źródłó: ZMPD/WPHI Ambasady RP w Pradze