Strona główna Aktualności Dnia Dolny Śląsk: remonty mostów w 2016 r.

Dolny Śląsk: remonty mostów w 2016 r.

1142
0
No Ratings Information Message

W planach urzędu marszałkowskiego Dolnego Śląska na 2016 r. są liczne remonty przepraw m.in.: w Mysłakowicach, Bogatyni, Wojcieszowie, Świerzawie, Złotym Stoku i kilku innych miejscowościach. W tych miejscach mosty są wąskie, ich tonaż jest niewielki, a ruch odbywa się tam wahadłowo. Nowe inwestycje mają temu zaradzić.

W 2016 r. urzędnicy zaplanowali 13 modernizacji przepraw. Koszt wszystkich robót to ok. 40 mln zł. – Do tej pory nie było jeszcze roku, byśmy realizowali tyle inwestycji mostowych naraz – mówi Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Wiele przepraw na Dolnym Śląsku jest w fatalnym stanie. Kierowcy co prawda z nich korzystają, ale muszą poruszać się tam wahadłowo. Dodatkowo tonaż na tych przeprawach jest niewielki, a to uniemożliwia przejazd ciężarówkom i w rezultacie hamuje rozwój gospodarczy miejscowości po dwóch stronach przepraw.

Most w Bogatyni będzie później


Jedną z najważniejszych inwestycji jest przebudowa przeprawy w Bogatyni. Most w ciągu drogi nr 354 został zamknięty pod koniec 2014 r. Jego stan techniczny był tak zły, że konstrukcja groziła zawaleniem. Przeprawa ma 160 metrów długości i od wojny nie była remontowana. Zniszczenia pogłębili złodzieje, którzy rozkradli stalowe kratownice przeprawy i sprzedawali je na złom. Tym mostem ciężarówki dojeżdżały do elektrowni Turów. Mieszkańcy Bogatyni na koniec robót czekają jak na zbawienie, bo objazd dla tirów poprowadzono ulicami miasta. Prace początkowo miały się zakończyć w 2015 r., ale ten termin przesunięto, aż do listopada 2016 r. Czas inwestycji trzeba było wydłużyć, gdy okazało się, że pomost jest w gorszym stanie niż wynikało z inwentaryzacji. Jego elementy nie nadają się do naprawy i trzeba je wymienić. Trzeba było też zwiększyć nośność mostu ze względu na plany rozbudowy elektrowni Turów. Niedługo do zakładu dojeżdżać będą dużo cięższe niż dotychczas pojazdy. Dlatego po zakończeniu prac nośność przeprawy zostanie podniesiona do klasy B (udźwig 40 ton). Koszt tego remontu to ok. 8 milionów zł.

Drogowcy już prowadzą prace m.in. na mostach w Golędzinowie koło Obornik Śląskich (koniec robót w marcu), Starej Kwaśnicy (koniec w czerwcu) Iwinach pod Złotoryją (termin zakończenia – październik), Złotoryi (termin zakończenia – listopad) czy w Leśnej (zakończenie we wrześniu).

Kolejne przetargi w toku

To nie koniec. W 2016 r. kierowcy znów pojadą po moście w ciągu ul. Jeleniogórskiej w Mysłakowicach. Przeprawę zamknięto w 2015 r. ze względu na jej fatalny stan techniczny. W styczniu rozstrzygnięty zostanie przetarg na wykonawcę robót. Nośność mostu wzrośnie do klasy B, szerokość jezdni zostanie poszerzona do 7 metrów (jezdnie w dwóch kierunkach ruchu). Te prace mają potrwać do listopada 2016 r.

DSDiK szuka też wykonawcy na remont mostu nad Nysą Kłodzką w Kamieńcu Ząbkowickim. Od ponad roku wprowadzono tam ograniczenie tonażu do 24 ton, ustawiono również barierki ograniczające ruch dwukierunkowy. Także tutaj nośność przeprawy wzrośnie do 40 ton, a jezdnia zostanie poszerzona. Wykonawcę poznamy najpewniej w lutym, a roboty potrwają do listopada 2016 r.

Całkowicie nowej przeprawy doczekają się mieszkańcy Nowego Jaworowa. Stary most nad Pełcznicą zostanie rozebrany, w jego miejsce pojawi się nowa konstrukcja. Będzie ona wyższa o dwa metry, co ma zapobiec podtapianiu drogi. Obiekt uzyska nośność do 50 ton, będzie się tam odbywał ruch dwukierunkowy. Drogowcy przebudują też 1,5 km drogi dojazdowej. Koniec robót zaplanowano na sierpień 2018 r.

Urzędnicy chcą ponadto w 2016 r. ogłosić przetarg na remont mostu w Oławie. Planowana jest wymiana dylatacji.

Na Dolnym Śląsku emocje rozpala też planowany remont mostu w Ścinawie, w ciągu drogi krajowej nr 36 Legnica – Rawicz. Co prawda wszyscy wiedzą, że niezbędne jest zwiększenie nośności mostu, ale również kierowcy obawiają się 70- kilometrowego objazdu, z którego będą musieli korzystać po rozpoczęciu robót. Te prace przeprowadzi GDDKiA. Rozpisano przetarg na przygotowanie dokumentacji, ale póki co kierowcy mogą spać spokojnie. Na razie na remont przeprawy nie ma pieniędzy.

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułCzy orzeczenia SN ws. ryczałtów noclegowych są niekonstytucyjne?
Następny artykułSłowacja: nawet 1000 euro za przekroczenie prędkości