31 maja 2021 r. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw.
W związku z tym, do 30 września 2021 r. wydłużony został okres przejściowy, w którym równolegle działać będą dwa systemy poboru opłat – e-TOLL oraz viaTOLL.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (17 czerwca 2021 r.), z wyjątkiem przepisów:
- stanowiących podstawę wydania aktów wykonawczych określających prowizję za wydanie biletów autostradowych oraz dla dostawców kart flotowych – przepisy te wejdą w życie po upływie 60 dni od ogłoszenia;
- regulujących możliwość waloryzowania stawki opłaty elektronicznej, które wejdą w życie w dniu 1 października 2021 r.
- dotyczących możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą za pośrednictwem elektronicznego biletu autostradowego, które wejdą w życie od dnia 1 grudnia 2021 r.
Przypominamy, że rejestracja użytkowników do e-TOLL wystartowała już 25 maja – https://jazdaprawna.pl/rejestracja-uzytkownikow-do-e-toll-startuje-juz-dzis/
Jak przejść z viaTOLL do e-TOLL?
Użytkownik przed wygaszeniem viaTOLL powinien:
- dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie;
- zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL;
- rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym rozliczenie środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego.
W jaki sposób wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki z systemu viaTOLL w okresie przejściowym?
Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL
- Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
– bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz;
– wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl;
– wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
Użytkownik zarejestrowany w e-TOLL
Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
– bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz;
– bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl;
– wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań;
– składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu.
Jak wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki po jego wygaszeniu?
Użytkownik powinien:
- przesłać na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl zdjęcie OBU obrazujące jego numer identyfikacyjny, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie;
- zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL;
- rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym takie rozliczenie środków możliwe jest w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego
Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
- wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl;
- załączając podpisany formularz na stronie internetowej etoll.gov.pl.
Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:
- bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu; - wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl.
Do kiedy można zwrócić urządzenie viaBOX?
Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r. w MOK, od 1 października 2021 r. Szef KAS nie przyjmuje urządzeń pokładowych viaBOX, zwroty kaucji będą realizowane na podstawie formularza reklamacyjnego oraz zdjęcia w/w urządzenia.
Ile czasu można ubiegać się o zwrot kaucji i salda z systemu viaTOLL?
Użytkownik na złożenie wniosku o zwrot kaucji/salda z systemu viaTOLL, ma 12 miesięcy od momentu wygaszenia sytemu viaTOLL, tj. ostateczny termin złożenia wniosku przypada na 30 września 2022 r.