Strona główna Aktualności Dnia Jak założyć firmę transportową? Dzisiaj jest łatwiej czy trudniej?

Jak założyć firmę transportową? Dzisiaj jest łatwiej czy trudniej?

42990
4.51/5 (51)

Wydawało by się, że obecnie pomysł z założeniem swoje firmy transportowej to bardzo nietrafiona inwestycja. Przecież na każdym kroku, gdziekolwiek by się nie zajrzało, ciągle można przeczytać, usłyszeć zobaczyć jak to w transporcie się nie opłaca, a do tego te wszystkie zmiany, kontrole, przepisy, wymagania – co kraj to obyczaj, problemy z kadrą, płatnościami, kosztami itd. Można by wymieniać.


A mimo to nadal widać na rynku kolejne nowe firmy, właścicieli którzy marzą o stworzeniu potęgi, chociaż faktycznie w obecnych czasach może to już być nieco trudniejsze niż jeszcze 15, 25 lat temu. Mentalność kierowców się zmieniła, wartości frachtów również, przepisy są tak skonstruowane, że zwykły Nowak, który nie skończył studiów prawniczych, księgowo-kadrowych, logistycznych, programistycznych, z zarządzania czy marketingu – sam może sobie po prostu nie poradzić. A więc swoje „dziecko” przekazuje w ręce specjalistów. To dobry ruch ale też i duże ryzyko, rzecz w tym że wyjścia raczej z tej sytuacji nie ma. Do tego należy być „grzecznym”, przestrzegać zmieniających się co kilka tygodni zasad, zabrania się jakiejkolwiek samowolki – transport należy prowadzić książkowo!

No ale dobrze, a jakby tak od początku? Co zrobić by na mapach Google, wyświetlała się nazwa firmy transportowej znajdującej się zazwyczaj – na początku pod adresem naszego domu? Zapewne każdy by chciał by to było maksymalnie tak trudne jak zakupy z żoną, ale niestety. Działalność w zakresie usług transportowych znajduje się wśród działalności regulowanych, a więc wykonywanie tego typu usługi wymaga od początkującego przedsiębiorcy, uzyskania odpowiednich zezwoleń i licencji na określonych warunkach. Niestety nie wystarczy posiadać samochodu, prawa jazdy i chęci do pracy…

A zaczyna się jednak od banałów. By założyć firmę transportową należy:

  • Posiadać stałą i rzeczywistą siedzibę,
  • Zdobyć certyfikat kompetencji zawodowych

  • Uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
  • Uzyskać licencję wspólnotową lub licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy
  • Posiadać zdolność finansową, która zapewni płynność w prowadzeniu firmy transportowej. Jeżeli mamy przygotowane 5 000 zł, należy poważnie zastanowić się nad sensem wejścia w biznes transportowy.

Należy również spełnić warunek dobrej reputacji (art. 6 rozporządzenia Nr 1071/2009) – dotyczący on zarówno przedsiębiorcy transportowego jak i zarządzającego transportem. jest natomiast spełniony, gdy reputacji nie podważają żadne poważne zarzuty: wyroki skazujące lub sankcje za popełnienie poważnego naruszenia przepisów krajowych z zakresu prawa handlowego, upadłościowego, o ruchu drogowym, czy też dotyczące płac i warunków zatrudnienia, odpowiedzialności zawodowej lub handlu ludźmi i narkotykami. Drugim warunkiem jest brak skazania za poważne przestępstwo oraz sankcji za poważne naruszenia przepisów wspólnotowych, dotyczących np.: kwalifikacji wstępnej i szkoleń okresowych kierowców, czasu prowadzenia i odpoczynków kierowców, praw jazdy, bezpieczeństwa w drogowym przewozie towarów niebezpiecznych, itp.

W związku z zakładaną działalnością należy określić specyfikację oferowanych usług, a to w bardzo prosty sposób prezentuje Polska Klasyfikacja Działalności (PKD). Które więc punkty interesują początkującego przedsiębiorcę?

  • 49.41.Z a i b – transport drogowy towarów
  • 52.29.C
  • 52.24.A
  • 52.24.B
  • 52.24.C

W przyszłości można poszerzać zakres usług, przez co nie ma problemu by w kolejnych latach dodać inne odpowiadające działalności kody. Czasem zakłada się by posiadać więcej wpisów, nawet jeśli w danym momencie przedsiębiorca nie wykonuje usług z danego zakresu.

By założyć firmę transportową należy złożyć wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, otwierając jednoosobową działalność gospodarczą.

Po wybraniu formy działalności, która zbliża nas do pierwszego wyjazdu w trasę z pierwszym ładunkiem (tak jakby), przedsiębiorca musi zdecydować się na formę opodatkowania swojej firmy transportowej. Do wyboru ma opodatkowanie na zasadach ogólnych, np. podatek liniowy oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zasady ogólne mogą być opłacalne, gdy przedsiębiorca nie przewiduje przekroczenia pierwszego progu skali, a więc 85 528 zł (dane na 2018 r.) dochodu. Wtedy opłaca podatek w wysokości 18%, natomiast jeżeli przekroczy wspomnianą kwotę, wysokość podatku wzrasta do 32%. Podatek liniowy pozbawia takich przywilejów, jednak gwarantuje stałe opodatkowanie w wysokości 19% i tu postrzegamy najlepsze rozwiązanie dla początkującego przedsiębiorcy.

Najpóźniej 7 dni po założeniu firmy transportowej, do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przedsiębiorca powinien złożyć formularz:

  • ZUS ZUA – jeżeli będzie podchodził pod pełne ubezpieczenie,
  • ZUS ZZA – jeżeli ma podlegać jedynie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą, przedsiębiorca może opłacać preferencyjne składki ZUS. Dzięki temu, przez 2 lata będzie uiszczał na konto ZUS pomniejszone składki społeczne. W tym czasie też nie ma też obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy, jednak dotyczy to jedynie przedsiębiorców, którzy pierwszy raz w życiu rozpoczynają przygodę z własną działalnością i nigdy wcześniej nie prowadzili biznesu, nawet jeżeli dotyczył on innej branży.

Konto i lokal

Zakładając firmę należy posiadać konto bankowe, o którym informuje się właściwy Urząd Skarbowy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nie ma obowiązku, który nakazuje otworzyć osobne konto firmowe (które często jest droższe niż na osobę fizyczną). Przedsiębiorca na początku może korzystać z swojego prywatnego, dotychczasowego konta, pod warunkiem, że należy ono tylko do jednego właściciela i jest nim zgłaszający otwarcie działalności przedsiębiorca. Posiadanie, domu, mieszkania czy garażu niekoniecznie uprawnia świeżego właściciela firmy do prowadzenia działalności transportowej. Związane z tym są rygorystyczne przepisy by posiadać odpowiednie miejsce wyposażone w sprzęt techniczny, a w skład bazy eksploatacyjnej powinny wejść:

  • Miejsca postojowe
  • Miejsca do załadunku
  • Miejsce do konserwacji pojazdów
  • Miejsce do naprawy pojazdów.

Cały obiekt oczywiście musi spełniać wszystkie normy bezpieczeństwa sanitarnego i higieny pracy. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, które weszło w życie 4 grudnia 2011 r. siedzibą przedsiębiorcy jest miejsce, w którym prowadzi on główną działalność, w szczególności przechowuje dokumenty księgowe, akta dotyczące pracowników, dokumenty zawierające dane na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku, do których dostęp musi mieć właściwy organ.

To jeszcze nie koniec z licencjami. Po spełnieniu powyższych, jakże czaso i praco-chłonnych czynności zarejestrowany, posiadający pojazd i miejsce wykonywania usługi przedsiębiorca udać się musi do Głównego Inspektora Transportu Drogowego w celu uzyskania zezwolenia na wykonanie zawodu przewoźnika drogowego. Problemu z otrzymaniem zezwolenia nie będzie miał ten właściciel, który spełnił już wyżej wymienione zasady.

  • Należy posiadać rzeczywistą siedzibę – JEST!
  • Cieszyć się dobrą reputacją – JEST!
  • Posiadać odpowiednią zdolność finansową – (prawdopodobnie) JEST!
  • Posiadać wymagane kompetencje zawodowe – JEST!
  • Posiadać chęci, stalowe nerwy, dużo dystansu i orientację w terenie – być może 🙂

To już praktycznie wszystko. Jeszcze tylko ostatnie dwie ważne sprawy. Jeżeli przedsiębiorca sam siebie „zatrudni” na stanowisko kierowcy, musi pamiętać,  że nie wystarczy samo prawo jazdy (w zależności od wybranego rodzaju transportu od B po C do CE). Kierowca czy to zatrudniony czy będący sam swoim szefem musi mieć ukończone minimum 18 lat lub nawet 23 w przypadku wyższej kategorii, posiadać odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdów, posiadać aktualne badania lekarskie i psychologiczne zezwalające na wykonywanie zawodu kierowcy. Musi także ukończyć okresowe szkolenie oraz uzyskać kwalifikację wstępną lub wstępną przyspieszoną. To pierwsza z ostatnich dwóch spraw.

Druga to odpowiedzialne wejście z głową w biznes. Jak już wspomniałem, nie wystarczy „chcieć i mieć”. Sądzę, że mimo najszczerszych chęci, siły i samozaparcia oraz szczerej odpowiedzialności jedna osoba nie jest w stanie prowadzić działalność transportową robiąc wszystko. Czynności związanych z transportem w każdym miesiącu jest całkiem sporo, zbyt wiele.

  1. Wyszukanie oferty, kontakt z klientem, umowy, zlecenia itp.
  2. Opieka nad pojazdem, przygotowanie do wyjazdu, ustalenie trasy, postojów, noclegów, zleceń pozwalających wrócić i zarobić
  3. Wystawianie faktury, zbieranie dokumentacji z wyjazdy, przesłanie CMR, zleceń i kart…
  4. Ewidencja czasu pracy, wyliczanie wynagrodzenia, kontrola naruszeń…
  5. Zgłaszanie odpowiednich druków do ZUS, US itp.
  6. Terminowe wpłaty, wynagrodzenia, podatki, składki
  7. Pilnowanie terminów badań, kursów itp.
  8. Reklama, rozmowy z klientami, zarządzanie marketingiem
  9. Konserwacja, obsługa mechaniczno-naprawcza, czyszczenie samochodu
  10. ODPOCZYNEK!

To tak naprawdę tylko kilka występujących czynności – jest ich dwa lub nawet trzy razy więcej. Do tego dochodzi znajomość aktualnych przepisów nie tylko drogowych. Po co więc walczyć z wszystkim samemu? Mądrze zorganizowana mała działalność transportowa może spokojniej funkcjonować jeżeli cześć z swoich obowiązków powierz wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym, lub zaopatrzy się w odpowiednie oprogramowania, które wspierają przedsiębiorstwo od podstaw w każdym calu zarządzając Firmą. Dziś te programy są przygotowane, tak by można było z nich korzystać w każdym miejscu na ziemi, nie wymaga się instalacji oprogramowań na urządzeniach, czy dostępu do stałej sieci internetowej. Mobilność przede wszystkim, szczególnie w branży transportowej, która wymaga elastyczności. A więc jeżeli firma transportowa to pełen pakiet bezpieczeństwa!

Obsługa prawno-księgowa SILNIK PRAWNY

Opieka bezpiecznej działalności transportowej, czyste dokumenty dla KREPTD – VTS Project

Opieka ubezpieczyciela BUSINES CENTER BROKERS

Aktualności z świata transportu i prawa pracy JAZDA PRAWNA

To tylko kilka interesujących rozwiązań, które szczerze polecam, tym którzy poważnie myślą o rozpoczęciu przygody z branżą transportową – jeżeli transport się nie opłaca, to dlaczego jako naród jesteśmy wśród najlepiej rozwiniętych krajów pod tym katem?

Prywatne doradztwo przy założeniu bezpiecznej firmy: kontakt@vtsproject.pl

 

Mateusz Nowak

 

 

 

Oceń artykuł

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy
Pasjonat historii i podróży krótkoterminowych, bloger w PodrozowacNajlepiej.pl. Project Manager w VTS Project Sp. z o. o.

13 KOMENTARZE

  1. Witam,czy posiadajac tylko prawo jazdy kat b, mofe zalozyc firme transportowa? Czy bede w stanie bez prawa jazdy uzyskac ten certyfikat czy jest ono wymagane? Chce zatrudniać kierowców.

  2. Przy zakładaniu firmy transportowej należy pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania do pracownika. W tym celu proponuję zamontować lokalizatory GPS, które na pewno nam pokażą czy nasz pracownik jest wobec nas lojalny. U mnie w firmie są lokalizatory firmy transmobil i szczerze je polecam – dla nas one są najlepsze.

    • Już na starcie wychodzi Pani z założenia że kierowca to złodziej. Fe nie ładnie. No, ale jak ocenia się ludzi według siebie to tak jest.

      • A gdzie napisał, że kierowca kradnie? Chodzi np o to czy wybiera optymalną trasę… Chyba masz coś na sumieniu, że boisz się systemów wspomagających…

  3. Posiadając tylko kat: 'B’ ,można otworzyc firmę transportową tylko do 3,5 tony np:(busy) .Natomiast, aby móc otworzyć firmę transportową powyżej 3,5 tony tzw:(TRANSPORT ciężki) przedsiębiorca musi posiadać kąt C,C+E i udokumentowaną roczną praktyką w transporcie powyżej 3,5 tony w przewozie międzynarodowym rzeczy min:(wydruki z tachografu w oryginalne plus ksero,umowa pracy ,bad; lek,bad; psychologiczne,przewóz rzeczykod95) .W przypadku krajowego transportu udokumentowana 5 letnia praktyka w przewozie krajowym.

  4. Ale bzdury ktoś wypisuje odnośnie założenia firmy transportowej że trzeba mieć jakąś praktykę albo wydruk z tachografu.widac że nie ma o tym pojęcia.

  5. Czy mógłbym uzyskać informacje jakie wymogi, pozwolenia certyfikaty muszę uzyskać dla transportu osób busikami do 9 osób do Niemiec i Holandii/

  6. Ogólnie założenie firmy nigdy nie jest proste, zwłaszcza jeśli to pierwsza działalność, dlatego warto się dobrze przygotować. Jest też różnica jaki to jest transport, bo oczywiście mamy przewozy towarów, pracowników, wycieczek itd. Jest tego cała masa. Warto z tym udać się do specjalisty i dobrze dobrać auta- tu polecałbym udać się do salonu Mercedes-Trucks w Będzinie, opłaca się

    • Transport budowlany też jest, bardzo rozwinięty na Śląsku i ja się tym zajmuję. Rozwój też się odbywa dzięki temu salonowi, bo Mercedes Atego to chyba najlepszy wybór, choć wiele osób błędnie inwestuje w auta używane. Z moich obserwacji wynika od dawna, że po prostu często ulegają usterkom, zwłaszcza zważywszy na warunki panujące na budowie i te auta też czasami stoją nawet kilkadziesiąt dni bezczynne w środowisku pełnym pyłu i piasku.

    • Przemku, święte słowa. U nas nie raz bywało tak, że po paru dniach deszczowej pogody, kiedy to nie dało się pracować bo robimy głownie drogi auto po prostu odmawiało posłuszeństwa. Nówka Atego z Będzina – marzenie, bo jak zawsze niezawodne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię i nazwisko