Strona główna Aktualności Dnia Kluczowe zmiany dla branży TSL od lutego 2022 r.

Kluczowe zmiany dla branży TSL od lutego 2022 r.

627
5/5 (5)

W 2022 roku firmy transportowe czeka diametralny wzrost kosztów pracowniczych. Wynika to z faktu, iż już od dnia 2 lutego 2022 roku wejdą w życie zapowiadane postanowienia Pakietu Mobilności, odnośnie diet i ryczałtów noclegowych.

Co się zmienia?

Pakiet Mobilności zakłada, iż pracodawca nie będzie mógł zaliczać należności z tytułu podróży służbowej, takich jak dieta i ryczałt na poczet wynagrodzenia kierowcy, które otrzymuje za pracę za granicą. Tym samym, zarówno diety, jak i ryczałty będą wypłacane osobno. Ponadto, przewidziany zostanie tzw. dodatek wyrównawczy, który stanowić będzie różnicę, pomiędzy płacami w Polsce i za granicą. Powyższe założenia mają realizować cele, zgodnie z którymi kierowcy wykonujący przewozy w poszczególnych krajach, mają dostawać takie samo wynagrodzenie. Oznacza to, że kierowca zatrudniony przez polskie przedsiębiorstwo, wykonujący przewóz na terenie Francji, ma zarabiać przynajmniej taką samą kwotę, co kierowca francuski.

Powyższe zmiany będą powodować ogromny wzrost kosztów po stronie polskich przewoźników. Szacuje się, że brak możliwości zaliczania kwot diet i ryczałtów na poczet wynagrodzenia, spowoduje zwiększenie kosztów pracowniczych o około 35 %. Wzrost kosztów będzie trzeba oceniać indywidualnie, z punktu widzenia każdego przedsiębiorstwa transportowego. Wpływ na to, będą miały takie czynniki, jak obowiązująca dokumentacja pracownicza i rodzaj wykonywanych transportów. Dla przypomnienia, powyższe zmiany, nie będą dotyczyć przewozów bilateralnych.

Zmiany w polskim ustawodawstwie

W odpowiedzi na postanowienia Pakietu Mobilności, polskie Ministerstwo Infrastruktury planuje dokonać zmian w ustawie o czasie pracy kierowców. Zmiany te, są koniecznością, która może zminimalizować negatywne skutki wprowadzenia Pakietu Mobilności dla firm transportowych. Proponowane były trzy scenariusze nowelizacji ustawy, jednak w przedstawionym projekcie, skorzystano z najmniej korzystnego rozwiązania dla przewoźników. Zgodnie z proponowanymi zmianami, z ustawy zniknie pojęcie podróży służbowej. Usunięte zostaną również postanowienia odnośnie należności, jakie wypłacane są kierowcy w czasie podróży służbowej. Dla przewoźników oznacza to, że całe wynagrodzenie kierowcy stanie się opodatkowane i koniecznością będzie opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne z tego tytułu. Kierowca nie będzie traktowany jako pracownik, który przebywa w podróży służbowej. Bardziej korzystne scenariusze, które obniżałyby wzrost wydatków, nie zostały wzięte pod uwagę w przygotowanej nowelizacji ustawy.

Stowarzyszenie Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga” reprezentowane przez Kancelarię Prawną Viggen sp.j. zostało zaproszone do konsultacji publicznych w przedmiocie zmian w nowelizowanym projekcie. Oczywiście zostaną przez nas podniesione kwestie, które wymagają zmian i które z całą pewnością będą skutkowały ogromnymi problemami dla całej branży TSL. Niemniej jednak trzeba przygotować się na zmiany, które wprowadza Pakiet Mobilności, bo jest to element, od którego z pewnością nie uciekniemy.

Odbędziemy również spotkanie z Ministrem Abramowiczem w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, przy którym realizujemy niektóre projekty starając się wnioskować o dodatkowe dopłaty dla branży w tak trudnych dla niej czasach. Konieczność ingerencji na poziomie rządowym jest niezbędna, bez reakcji branża pozostawiona sama sobie nie przetrwa zbliżających się zmian, które w istocie prowadzą do całkowitego wyeliminowania z rynku zachodniego polskiego transportu.

Jak wyjść z impasu?

Warto już dzisiaj podjąć odpowiednie działania, które będą miały na celu obniżenie kosztów, jakie pojawią się w związku z wprowadzonymi zmianami. Można tego dokonać, za pomocą optymalizacji dokumentów pracowniczych. Wysoki efekt optymalizacji finansowej stosowany przez Kancelarię Prawną Viggen, to zasługa wdrożenia, do wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy firm transportowych, zbioru wielu zmiennych na podstawie instytucji prawa pracy i prawa podatkowego. Dzięki tym elementom kancelaria jest w stanie wyliczyć i dokonać symulacji oszczędności jakie może uzyskać firma po wprowadzeniu „Optymalizatora Pracowniczego”. Przedsiębiorca podejmując współpracę z Kancelarią Prawną Viggen powinien zaakceptować propozycję zmian i ustawień kilkudziesięciu zmiennych, otrzymując w ten sposób gotowe rozwiązanie, konstrukcję wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy – Regulaminów Pracy, Regulaminów Wynagrodzeń. Wprowadzenie powstałych zasad w wyniku analizy sytuacji przedsiębiorstwa w ciągu dwóch tygodni pozwoli na obniżenie kosztów pracowniczych.

Zapraszamy także do zapoznania się z rozwiązaniem, które znacznie obniża koszty zatrudnienia kierowców poprzez zmianę formy zatrudnienia. Proponujemy wdrożenie szczególnego rodzaju umowy, która dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji pozwala na uzyskanie dodatkowo od kilkunastu do kilkudziesięciu procent oszczędności bez ingerencji w wynagrodzenie netto pracownika. Dodatkowo pomagamy zoptymalizować koszty Twojej firmy oraz podpowiadamy jak wykonywać ewidencję czasu pracy na nowych, uproszczonych zasadach.

Umowa o świadczenie usług kierowcy, w formie tzw. Idealnej umowy to autorski produkt Kancelarii Prawnej Viggen, stworzony przez prawników i naukowców.

Zachęcamy do kontaktu W sprawie szczegółów, tj., cech charakterystycznych umowy oraz korzyści jakie można wprowadzić w firmie dzięki jej zastosowaniu. Wyślij dokumenty do analizy i sprawdź ile możesz zaoszczędzić!

Kontakt:

biuro1@viggen.pl

jak@viggen.pl  

Anna Sikora – prawnik Kancelarii Prawnej Viggen

Anna Nieć-Mrzygłód – Dyrektor Generalny Kancelarii Prawnej Viggen

Oceń artykuł

SILNIK PRAWNYpraca dla kierowcy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię i nazwisko