Nadzór prawny i merytoryczny: Dr Mariusz Miąsko Prezes Kancelarii Prawnej Viggen sp.j.
Samoistne NN. Najpoważniejsze naruszenie powodujące wszczęcie procedury administracyjnej. Grupa II – korzystanie z niehomologowanego tachografu jako przyczyna wystąpienia najpoważniejszego naruszenia NN.
W polskim porządku prawnym podnoszenie wiarygodności usługodawców następuje poprzez sankcjonowanie ich działalności przez organy państwowe. Intensywny rozwój branży transportowej w ostatnich latach doprowadził do usankcjonowania tej działalności w postaci powstania Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego.
Rejestr powstały 30 listopada 2017 roku na mocy ustawy z dnia 4 listopada 2016 roku o zmianie ustawy o transporcie drogowym ma chronić usługobiorców przed nieuczciwymi usługodawcami, a poprzez to, iż rejestr jest jawny zapewnić swobodny i wolny dostęp do niego wszystkim zainteresowanym.
Powołanie rejestru jest wynikiem implementacji do polskiego porządku prawnego rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 roku. Rozporządzenie to zawiera załącznik określający kategoryzację poważnych naruszeń, które podzielone są na XII grup w trzech kategoriach wagi naruszeń, w stopniu od najlżejszego do najmocniejszego, tj:
- PN – poważne naruszenie;
- BPN – bardzo poważne naruszenie;
- NN – najpoważniejsze naruszenie.
Stwierdzenie jednego NN – najpoważniejszego naruszenia skutkuje wszczęciem procedury administracyjnej.
Schemat wagi naruszeń przedstawia się w sposób następujący:
3 PN = 1BPN
▽
3 BPN = 1 NN
Priorytetem jest wyeliminowanie w przedsiębiorstwie wszystkich tzw. „samoistnych” naruszeń, czyli NN – najpoważniejszych naruszeń. W załączniku do rozporządzenia we wszystkich grupach występują 22 samoistne naruszenia NN – najpoważniejsze naruszenia, poniższa tabela przedstawia częstotliwość wystąpienia NN w poszczególnych grupach.
Grupa I | Czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku | Wystąpić mogą 4 NN |
Grupa II | Tachograf | Wystąpić może 6 NN |
Grupa III | Przepisy dot. czasu pracy | Nie występuje |
Grupa IV | Przepisy dot. masy i wymiarów | Wystąpić mogą 2 NN |
Grupa V | Drogowa kontrola techniczna | Wystąpić mogą 2 NN |
Grupa VI | Urządzenia ograniczenia prędkości | Wystąpić mogą 2 NN |
Grupa VII | Wstępna kwalifikacja i okresowe szkolenia kierowców | Nie występuje |
Grupa VIII | Wymogi w zakresie praw jazdy | Wystąpić może 1 NN |
Grupa IX | Transport drogowy towarów niebezpiecznych | Wystąpić mogą 3 NN |
Grupa X | Dostęp do rynku międzynarodowych przewozów drogowych | Wystąpić może 1 NN |
Grupa XI | Autokary | Wystąpić może 1 NN |
Grupa XII | Transport zwierząt | Nie występuje |
Jak można wyczytać z powyższej tabeli, usługodawca największą uwagę zwracać powinien na grupę II, która może generować najwięcej samoistnych naruszeń NN, bo aż 6.
Najpoważniejsze naruszenia NN w tej grupie dotyczą:
- instalacji tachografu;
- użytkowania tachografu, karty kierowcy lub wykresówki;
Korzystanie z niehomologowanego tachografu w kontekście przyjętego przez rząd projektu ustawy o tachografach stosowanych w transporcie drogowym jest istotnym zagadnieniem mogącym generować samoistne NN. Należy zwrócić uwagę celem uniknięcia wystąpienia najpoważniejszego naruszenia NN w kontekście homologacji tachografu na następujące kwestie:
- instalacja tachografu powinna odbywać się przez uprawnione do tego osoby, warsztaty lub producentów pojazdów zatwierdzone przez właściwe organy państw członkowskich;
- używanie tachografu nie powinno następować bez tabliczki kalibracyjnej.
Naruszenie wymienionych powyżej zasad przez kierującego pojazdem poddanym kontroli będzie skutkowało z automatu wszczęciem procedury administracyjnej w związku z najpoważniejszym naruszeniem NN. Warto zwrócić uwagę, iż manipulowanie przy tachografach i grupa im poświęcona w załączniku do rozporządzenia zawiera najwięcej samoistnych NN ze względu na nagminność oszustw, które występują w odniesieniu do tachografów.
Utrata dobrej reputacji
Zgodnie z przepisami dotyczącymi KREPTD za takie jednak naruszenie wobec przewoźnika wszczyna się postępowanie w sprawie utraty tzw.: dobrej reputacji i licencji transportowej. GITD wszczęło w ostatnim czasie wiele postępowań w sprawie utraty dobrej reputacji.
Przed utratą dobrej reputacji może chronić przynależność do Stowarzyszania URKSiTD „Najlepsza Droga” i wdrożenie audytu naprawczego, po którym Stowarzyszenie może może udzielić przewoźnikowi rekomendacji przeciwdziałającej utracie licencji. Więcej informacji: 12) 637 24 57 lub 509 982 577.
Jeśli jesteś zainteresowany audytem prawnym całego przedsiębiorstwa, który pozwoli zweryfikować prawidłowość procedur skontaktuj się z nami: (12) 637 24 57 lub 509 982 577, e-mail: biuro1@viggen.pl.
Kancelaria Prawna Viggen sp.j.
Zobacz także:
- GITD i Najlepsza Droga rzucają przewoźnikom koło ratunkowe – AUDYT NAPRAWCZY KREPTD
- Zestawienie naruszeń, za które firma może utracić „dobrą reputacją”
- Nowe najważniejsze przepisy transportowe 2016/403 WE – KREPTD
Niniejszy dokument podlega ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r., Dz. U. 06.90.631 z późn. zm.)