Minimalna francuska – od października 2017 roku wprowadzono zmiany w francuskiej płacy minimalnej dotyczące zwiększenia stawek płacy minimalnej. Związane jest to z wejściem w życie Porozumienia z dnia 7 kwietnia 2017 r. dotyczącego zmiany stawek płacy minimalnej we Francji.
Minimalna francuska – stawki
Dla przykładu stawka dla Kierowcy pojazdu ciężarowego w transporcie drogowym towarów została określona na poziomie 9,82 €, a dla wysoko wykwalifikowanego kierowcy – 10,06 €. W transporcie drogowym osób stawka dla kierowcy dużego autokaru turystycznego pracujący na długich trasach turystycznych, czyli liczących co najmniej 5 dni – wynosi 10,7512 €.
Nowe stawki należy stosować wobec pracowników delegowanych po 1 października 2017 roku. Zmiana stawek nie wymusza anulowania zaświadczeń o delegowaniu wystawionych ze stawkami sprzed nowelizacji. Zaświadczenia zachowują swoją ważność do końca okresu delegowania.
Poza obowiązkiem wypłacania większej płacy minimalnej wkrótce pojawi się nowy, dodatkowy koszt w postaci opłaty za korzystanie z elektronicznego systemu zgłaszania pracowników delegowanych SIPSI (www.sispi.travail.gouv.fr). Wejście w życie obowiązku uiszczania opłat od zgłoszenia delegowanego pracownika ma nastąpić od 1 stycznia 2018 r. Opłata ustalona jest na poziomie 40 euro za delegowanego pracownika i pobierana będzie za pośrednictwem strony internetowej. Celem ustanowienia opłaty, jak twierdzi strona francuska, jest zrekompensowanie kosztów utworzenia i funkcjonowania systemu.
Obowiązki
Podstawowy obowiązek każdej firmy delegującej kierowców do Francji to posiadanie przedstawiciela na terenie Francji. Jest to osoba mieszkająca we Francji i posługująca się językiem francuskim, która powołana jest w celu kontaktu ze służbami kontrolnymi, takimi jak:
– Inspektorzy i kontrolerzy pracy;
– Oficerowie i funkcjonariusze policji sądowej;
– Urzędnicy skarbowi i celni;
– Upoważnieni i zaprzysiężeni urzędnicy zakładów ubezpieczeń społecznych oraz Rolniczych Kas Wzajemnej Pomocy Socjalnej;
– Funkcjonariusze lub urzędnicy państwowi odpowiedzialni za kontrolę transportu naziemnego;
– Uprawnieni i zaprzysiężeni urzędnicy instytucji, odpowiedzialni za zapobieganie oszustwom.
Dokumenty, które powinny znajdować się u przedstawiciela:
– potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia,
– ewidencja czasu pracy kierowcy na terytorium Francji,
– dokument potwierdzający otrzymanie należnego wynagrodzenia przez kierowcę za czas aktywności we Francji,
– dokument uzasadniający sposób naliczania wynagrodzenia, zaliczenia polskiej płacy na poczet wynagrodzenia we Francji, zaliczania kwoty ryczałtu za nocleg i kwoty przekraczającej zwrot kosztów wyżywienia w danym dniu na poczet wynagrodzenia, a także wskazujący inne elementy wynagrodzenia, pewne i przewidywalne, które również można zaliczyć i w ten sposób wykreować, zgodny z prawem polskim i francuskim, system składowych pensji minimalnej brutto kierowcy,
– układ zbiorowy pracy dla danej kategorii Pracowników,
– umowa pomiędzy pracodawcą a przedstawicielem,
– kopia dokumentu zaświadczenia o delegowaniu.
Dokumenty powinny zostać zarchiwizowane przez przedstawiciela i przechowywane przez 18 miesięcy po zakończeniu okresu delegowania. Inaczej mówiąc jeszcze do 1,5 roku po zakończeniu delegacji, francuskie urzędy kontrolne mogą się zgłosić do przedstawiciela i poprosić o udostępnienie wskazanych dokumentów do kontroli.
Uwaga:
– dokumenty będą musiały być okazywane w języku francuskim a kwoty wynagrodzenia wyrażone w euro,
– przedstawiciel będzie miał ograniczony czas na ich skompletowanie i przedłożenie do kontroli – zaledwie 14 dni.
Drugi równie ważny obowiązek to konieczność zgłoszenia delegowanego kierowcy za pomocą elektronicznego systemu zgłaszania pracowników delegowanych SIPSI (www.sispi.travail.gouv.fr). Kolejny to wyposażenie delegowanego kierowcy w odpowiednie dokumenty.
Kierowca powinien posiadać w pojeździe:
– formularz delegowania wygenerowany ze strony SIPSI po dokonaniu zarejestrowania delegacji,
– umowę o pracę,
– dokument A1 potwierdzający ubezpieczenie kierowcy w ZUS.
Kary
Za wszelkie nieprawidłowości oraz braki w dokumentacji przewidziane są sankcje administracyjno-karne w postaci olbrzymich kar.
Za brak umowy o pracę w kabinie przewidziana jest kara grzywny w wysokości 450 €. Natomiast brak lub nieprawidłowości w zaświadczeniu o delegowaniu to 750 € dla kierowcy i nawet do 30 000 € dla przedsiębiorcy. Brak wypłat minimalnego wynagrodzenia zagrożony jest karą grzywny do 2 000 € za jednego oddelegowanego kierowcę i do 4 000 € w przypadku ponownego uchybienia w okresie 1 roku od daty powiadomienia o pierwszej karze grzywny.
Maksymalna wysokość kary nie może być wyższa niż 500 000 €. Więcej informacji na temat delegowania pracowników do krajów UE znajdą Państwo na stronie: www.delegowaniepracownikow.pl.
autor: Jolanta Kur
nadzór prawny i merytoryczny: Dr Mariusz Miąsko
Kancelaria Prawna Viggen sp.j.