Kara za zalaminowane dokumenty? Niestety, choć może wydawać się to kuriozalne, jest egzekwowane w praktyce przez służby kontrolne – np. niemiecki BAG.
Do nałożenia mandatu dochodzi najczęściej w sytuacji, w której inspektor nie może znaleźć innych naruszeń w trakcie przeprowadzanej kontroli. Kary nakładane są na firmę oraz kierowcę.
Przewoźnicy bardzo słusznie zwracają uwagę, że laminowanie wypisów ma na celu ochronę dokumentów przed zabrudzeniem, gdyż oczywistym jest, że kabina pojazdu nie jest miejscem sterylnym. Warto jednak zabezpieczyć dokument w taki sposób, aby w trakcie kontroli mógł zostać wyjęty – przykładowo z koszulki ochronnej.
W tej kwestii wypowiedziało się już GITD w swojej informacji 87/2005 z 2014 r. która stanowi o tym, że nie należy laminować (foliować) wypisów z licencji z uwagi na zabezpieczenia oraz na potrzebę zachowania nienaruszonej struktury oraz wyglądu.
W związku z powyższym przewoźnicy, którzy posiadają zalaminowane dokumenty, powinni je jak najszybciej wymienić, tj. złożyć wniosek o wydanie wtórników. Procedura wymiany dokumentów trwa około 2 tygodni.
Dodatkowo należy mieć na uwadze, że nie można laminować dokumentów takich jak dowód osobisty, paszport oraz prawo jazdy, gdyż laminowanie powoduje ich uszkodzenie oraz utratę ważności. Nie wolno laminować również dokumentów, które wymagają adnotacji urzędowych oraz pieczątek – np. legitymacji i dowodów osobistych.