Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Jutro (30.11.2021 r.) o godz. 10:00 projekt będzie rozpatrywany na posiedzeniu komisji prawniczej, która odbędzie się w formie telekonferencji.
Zgodnie z Regulaminem pracy Rady Ministrów, Komisja prawnicza ocenia projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym, w szczególności zgodność przepisów projektu z obowiązującym systemem prawa i zasadami techniki prawodawczej, jak również uwzględnienia opinię Rady Legislacyjnej oraz poprawność językową. Zagadnienia prawne, które wyłoniły się w trakcie rozpatrywania projektu, komisja prawnicza rozstrzyga w drodze uzgodnienia. W razie nieuzgodnienia rozstrzygnięcia przewodniczący może:
1) samodzielnie rozstrzygnąć zagadnienie prawne;
2) poddać zagadnienie prawne pod głosowanie i rozstrzygnąć je z uwzględnieniem opinii większości członków komisji prawniczej.
Nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw zakłada wiele ważnych zmian zarówno w ustawie o transporcie drogowym jak i w ustawie o czasie pracy kierowców. Prace nad projektem w ramach komisji prawniczej są jednym z ostatnich etapów procesu legislacyjnego. Oczekujemy, że w najbliższym czasie projekt trafi pod obrady Sejmu.
Przedstawiamy wykaz najważniejszych zmian, które uwzględnia nowy projekt:
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919 i 1005) wprowadza się następujące zmiany:
LICENCJA WSPÓLNOTOWA
- Art. 3. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów:
(…)
AKTUALNIE:
2) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;
W PROJEKCIE:
2) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony:
a) w krajowym transporcie drogowym rzeczy w przypadku, gdy przedsiębiorca wykonuje wyłącznie krajowy transport drogowy rzeczy,
b) w niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;”,
b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony w transporcie drogowym rzeczy;”;
ZMIANA DEFINICJI BAZY EKSPOLOATACYJNEJ
- Art. 4. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
AKTUALNIE:
21a) baza eksploatacyjna – miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe, miejsce załadunku, rozładunku
lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów;
W PROJEKCIE:
21a) baza eksploatacyjna – miejsce przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły:
a) którego wielkość jest dostosowana do co najmniej połowy liczby pojazdów będących w dyspozycji przewoźnika drogowego, w przypadku posiadania kilku baz eksploatacyjnych wówczas łączna wielkość powinna być dostosowana do co najmniej połowy liczby pojazdów będących w dyspozycji przewoźnika,
b) w skład której wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów;”;
NOWY TARTFIKATOR KAR
Nieokazanie: |
|||
1.1. wypisu z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego |
200 |
||
1.2. wypisu z licencji |
500 |
10.2 BPN 11.2 BPN |
|
1.3. świadectwa kierowcy |
150 |
10.4 PN |
|
1.4. zapisów odręcznych i wydruków za dni podlegające kontroli, karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę |
500 |
2.22 BPN 2.23 BPN |
|
1.4a. 1 wykresówki za dzień podlegający kontroli2a) |
500 |
2.21 BPN |
|
1.4b. od 2 do 15 wykresówek za dni podlegające kontroli2a) |
1000 |
2.21 BPN |
|
1.4c. powyżej 15 wykresówek za dni podlegające kontroli2a) |
1500 |
2.21 BPN |
|
1.5. zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym lub zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym lub wypisów z tych zezwoleń |
150 |
11.4 PN |
|
1.6. wymaganych przy przewozie zwierząt określonych w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 |
150 |
12.5 PN |
|
1.7. innego wymaganego w związku z wykonywanym przewozem drogowym dokumentu, o którym mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym |
200 |
2a) Kary pieniężne określone w lp. 1.4a, 1.4b i 1.4c nie podlegają sumowaniu.
b) lp. 2 otrzymuje brzmienie:
2. |
Nieokazanie danych z karty kierowcy |
500 |
2.22 BPN |
c) w lp. 5 dodaje się pkt 5.7 w brzmieniu:
5.7. Wykorzystywanie w pojeździe lub w miejscu zakwaterowania niewyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku |
50 |
d) w lp. 7:
– pkt 7.7 i 7.8 otrzymują brzmienie:
7.7. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24-godzinnego okresu – za każdy dzień |
500 |
2.13 BPN |
|
7.8. Używanie wykresówki powyżej okresu, na jaki jest przeznaczona, wraz z utratą danych – za każdą wykresówkę |
500 nie więcej niż 1000 |
2.15 BPN |
– pkt 7.10-7.12 otrzymują brzmienie:
7.10. Okazanie podczas kontroli brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za kartę lub każdą wykresówkę |
500 |
2.16 BPN |
|
7.11. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych – za każdą wykresówkę lub za każdy wydruk |
100 za każdy brak wpisu nie więcej niż 500 za jedną wykresówkę lub jeden wydruk |
2.17 BPN |
|
7.12. Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy lub symbolu państwa, którego granicę kierowca przekroczył – za każdy dzień podlegający kontroli |
100 |
2.23 BPN |
– pkt 7.15 otrzymuje brzmienie:
7.15. Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę nieposiadającego wymaganych zapisów odręcznych i wydruków z tachografu w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej niesprawności lub nieposiadania – za każdy brakujący wydruk |
500 |
2.26 BPN |
– pkt 7.19 otrzymuje brzmienie:
7.19. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych dokumentów |
2000 |
2.6 NN |
37) w załączniku nr 3:
a) w lp. 1:
– pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:
1.1. Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub bez wymaganej licencji innej niż licencja wspólnotowa |
12 000 |
– po pkt 1.1 dodaje się pkt 1.1a w brzmieniu:
1.1a. Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji wspólnotowej |
12 000 |
10.1 NN 11.1 NN |
– po pkt 1.7 dodaje się pkt 1.7.1 w brzmieniu:
1.7.1. Niedokumentowanie, nieprzechowywanie w lokalu przedsiębiorstwa lub nieokazanie do kontroli dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązku, o którym mowa w art. 8 ust. 8a rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – za każdego kierowcę |
150 |
– pkt. 1.8. otrzymuje brzmienie:
1.8. Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od liczby przejechanych kilometrów, szybkości dostawy lub ilości przewiezionego ładunku, jeżeli ich stosowanie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu na drogach lub zachęcać do naruszenia przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – od każdego kierowcy |
8000 |
1.32 BPN |
– pkt 1.12 otrzymuje brzmienie:
1.12. Niewyposażenie kierowcy w: |
|||
1) wypis z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego |
500 |
||
2) wypis z licencji |
500 |
10.2 BPN 11.2 BPN |
|
3) wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym lub wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym |
500 |
11.4 PN |
|
4) wypis z zezwolenia innego niż w pkt 1 i 3 |
500 |
||
5) wypis z zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne |
500 |
||
6) świadectwo kierowcy |
500 |
10.4 PN |
|
7) inny dokument, o którym mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym1), wymagany w związku z realizowanym przewozem – za każdy dokument |
500 |
– pkt 1.15 otrzymuje brzmienie:
1.15. Wykonywanie przewozu drogowego rzeczy lub osób bez obowiązkowej kwalifikacji wstępnej lub obowiązkowego szkolenia okresowego kierowcy |
2000 |
7.1 BPN |
– po pkt 1.15 dodaje się pkt 1.16.1 i 1.16.2 w brzmieniu:
1.16.1 Naruszenie wymogu dotyczącego posiadania dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, z zastrzeżeniem art. 7b ust. 4 |
3000 |
||
1.16.2 Naruszenie wymogu dotyczącego posiadania siedziby w zakresie organizacji przewozów flotą pojazdów w sposób, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. b rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 |
2000 |
b) w lp. 2 po pkt 2.22 dodaje się pkt 2.23 w brzmieniu:
2.23. Rozliczanie opłaty za przewóz osób na podstawie aplikacji mobilnej, o której mowa w art. 13b ust.1 ustawy o transporcie drogowym, niespełniającej wymagań dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania. |
12 000 |
c) w lp. 5:
– pkt 5.1-5.4 otrzymują brzmienie:
5.1. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył dzienny czas prowadzenia pojazdu do 10 godzin: |
|||
1) o czas powyżej 15 minut do mniej niż 1 godziny |
50 |
||
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin |
200 |
1.2 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin |
300 |
1.3 BPN |
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut |
1000 |
1.4 NN |
|
5.2. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone: |
|||
1) o czas do mniej niż 1 godziny |
100 |
||
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin |
200 |
1.5 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin |
300 |
1.6 BPN |
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 15 godzin |
1000 |
1.7 NN |
|
5.3. Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu: |
|||
1) o czas powyżej 30 minut do mniej niż 4 godzin |
150 |
||
2) o czas od 4 godzin do mniej niż 9 godzin |
300 |
1.8 PN |
|
3) o czas od 9 godzin do mniej niż 14 godzin |
500 |
1.9 BPN |
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 14 godzin |
1000 |
1.10 NN |
|
5.4. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni: |
|||
1) o czas do mniej niż 10 godzin |
300 |
||
2) o czas od 10 godzin do mniej niż 15 godzin |
400 |
1.11 PN |
|
3) o czas od 15 godzin do mniej niż 22 godzin i 30 minut |
600 |
1.12 BPN |
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 22 godzin i 30 minut |
1500 |
1.13 NN |
– pkt 5.5-5.10 otrzymują brzmienie:
5.5. Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego: |
|||
1) o czas do 1 godziny |
200 |
||
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin i 30 minut |
300 |
1.16 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut |
500 |
1.17 BPN |
|
5.6. Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku: |
|||
1) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas do 1 godziny |
200 |
||
2) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin |
300 |
1.20 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin |
500 |
1.21 BP |
|
5.7. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego – zarówno w przypadku załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej: |
|||
1) o czas do 1 godziny |
200 |
||
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin |
400 |
1.18 PN 1.22 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin |
600 |
1.19 BPN 1.23 BPN |
|
5.8. Skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone: |
|||
1) o czas do 3 godzin |
200 |
||
2) o czas powyżej 3 godzin do 9 godzin |
400 |
1.26 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 9 godzin |
500 |
1.27 BPN |
|
5.9. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku tygodniowego: |
|||
1) o czas do 2 godzin |
200 |
||
2) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin |
500 |
1.24 PN |
|
3) o czas powyżej 4 godzin |
1000 |
1.25 BPN |
|
5.10. Przekroczenie 6 kolejnych okresów 24-godzinnych od uprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku: |
|||
1) o czas do mniej niż 3 godzin |
500 |
||
2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin |
600 |
1.28 PN |
|
3) o czas od 12 godzin |
800 |
1.28 BPN |
– po pkt 5.10 dodaje się pkt 5.10a w brzmieniu:
5.10a. Dopuszczenie do wykorzystywania przez kierowcę w pojeździe lub w miejscu zakwaterowania niewyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku |
50 |
– pkt 5.11 otrzymuje brzmienie:
5.11. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy: |
|||
1) o czas do mniej niż 30 minut |
200 |
||
2) o czas od 30 minut do mniej niż 1 godzina i 30 minut |
300 |
1.14 PN |
|
3) za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut |
500 |
1.15 BPN |
|
4) w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 2200 do 600, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca: |
|||
a) o czas do mniej niż 1 godzina i 30 minut |
300 |
1.31 PN |
|
b) o czas od 1 godziny i 30 minut |
500 |
1.31 BPN |
– pkt 5.12 otrzymuje brzmienie:
5.12. Przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej: |
|||
1) o czas do 1 godziny |
50 |
||
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin |
100 |
3.9 PN |
|
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 3 godzin |
200 |
3.10 BPN |
– pkt 5.13 i 5.14 otrzymują brzmienie:
5.13. Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku po 12 kolejnych okresach 24-godzinnych: |
|||
1) o czas do 2 godzin |
200 |
||
2) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin |
400 |
1.30 PN |
|
3) za każdą godzinę powyżej 4 godzin |
500 |
1.30 BPN |
|
5.14. Przekroczenie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku: |
|||
1) o czas do mniej niż 3 godzin |
200 |
||
2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin |
300 |
1.29 PN |
|
3) za każdą godzinę od 12 godzin |
400 |
1.29 BPN |
– pkt 5.15-5.18 otrzymują brzmienie:
5.15. Przekroczenie maksymalnego 48-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 i art. 26c ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców12), w przypadku gdy niedozwolonym było jego przedłużenie do 60 godzin: |
|||
1) o czas do mniej niż 2 godzin |
100 |
||
2) o czas od 2 godzin do mniej niż 8 godzin |
200 |
||
3) o czas od 8 godzin do mniej niż 12 godzin |
300 |
3.1 PN |
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 12 godzin |
500 |
3.2 BPN |
|
5.16. Przekroczenie maksymalnego 60-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 i art. 26c ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców12): |
|||
1) o czas do mniej niż 1 godziny |
100 |
||
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 5 godzin |
200 |
||
3) o czas od 5 godzin do mniej niż 10 godzin |
300 |
3.3 PN |
|
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 10 godzin |
500 |
3.4 BPN |
|
5.17. Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy w przypadku, gdy czas pracy wynosi od 6 do 9 godzin: |
|||
1) o czas do mniej niż 10 minut |
100 |
||
2) o czas od 10 minut do mniej niż 20 minut |
200 |
3.5 PN |
|
3) o czas od 20 minut |
500 |
3.6 BPN |
|
5.18. Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy w przypadku, gdy czas pracy wynosi powyżej 9 godzin: |
|||
1) o czas do mniej niż 15 minut |
100 |
||
2) o czas od 15 minut do mniej niż 25 minut |
200 |
3.7 PN |
|
3) o czas od 25 minut |
500 |
3.8 BPN |
– pkt 5.20 otrzymuje brzmienie:
5.20. Nieudzielenie przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców12), kierowcom niepozostającym w stosunku pracy |
500 |
d) w lp. 6:
– pkt 6.1.1, 6.1.2 i 6.1.3 otrzymują brzmienie:
6.1.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu |
12 000 |
2.1 NN |
|
6.1.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony |
12 000 |
2.1 NN |
|
6.1.3. Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu |
12 000 |
2.9 NN |
– pkt 6.1.5 i 6.1.6 otrzymują brzmienie:
6.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat posiadający zezwolenie |
2000 |
2.2 BPN |
|
6.1.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w nieprawidłowo działający tachograf, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 6.1.1-6.1.5. |
2000 |
2.7 BPN |
– pkt 6.2.1 otrzymuje brzmienie:
6.2.1. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi |
8000 |
2.8 BPN |
– pkt 6.3.1 otrzymuje brzmienie:
6.3.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty kierowcy |
8000 |
2.4 NN |
– pkt 6.3.7-6.3.9 otrzymują brzmienie:
6.3.7. Okazanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za każdą kartę lub każdą wykresówkę |
200 |
2.16 BPN |
|
6.3.8. Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych na wykresówkę lub kartę kierowcy – za każdy wpis |
100 |
2.17 BPN |
|
6.3.9. Niezaznaczenie przez kierowcę na wykresówce lub wykresówce dołączanej do karty kierowcy wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie – za każdy dzień |
200 maksymalnie 2000 |
2.26 BPN |
– pkt 6.3.11 i 6.3.12 otrzymują brzmienie:
6.3.11. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień |
200 maksymalnie 1000 |
2.19 BPN |
|
6.3.12. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym zezwolenie |
3000 |
2.25 BPN |
– pkt 6.3.14 otrzymuje brzmienie:
6.3.14. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych |
100 za każdy brak wpisu nie więcej niż 500 za jedną wykresówkę lub jeden wydruk |
2.17 BPN |
e) w lp. 9 pkt 9.2 otrzymuje brzmienie:
9.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd |
5000 |
5.2 NN |
– w lp. 10 po pkt 10.4 dodaje się pkt 10.5 w brzmieniu:
10.5 Dopuszczenie do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t do 3,5 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona: |
|||
1) mniej niż 5% |
500 |
||
2) co najmniej 5% i mniej niż 10% |
1000 |
||
3) co najmniej 10% i mniej niż 20% |
1500 |
||
3) co najmniej 20% |
2000 |
38) w załączniku nr 4:
a) po lp. 14 dodaje się lp. 14a w brzmieniu:
14a. |
Organizacja pracy uniemożliwiająca wykorzystanie przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata za skrócone tygodniowe okresy odpoczynku w miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną” |
50 |
b) w lp. 15 pkt 15.1 i 15.2 otrzymują brzmienie:
15. |
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem: |
||
15.1. nieposiadającym ważnego aktualnego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego |
500 |
5.1 NN |
|
15.2. posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne |
1000 |
5.2 NN |
c) dodaje się lp. 20 w brzmieniu:
20. |
Niedokumentowanie, nieprzechowywanie w lokalu przedsiębiorstwa lub nieokazanie do kontroli dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązku, o którym mowa w art. 8 ust. 8a rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – za każdego kierowcę |
50 |
W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1412) wprowadza się następujące zmiany:
NOWA DEFINICJA PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ. PODRÓŻ SŁUŻBOWA TYLKO W KRAJU
w art. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) podróż służbowa – każde zadanie służbowe wykonywane w ramach krajowych przewozów drogowych polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
a) przewozu drogowego poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a, lub
b) wyjazdu poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a, w celu wykonania przewozu drogowego.”;