Strona główna Informacje prawne O tym powinna pamiętać każda księgowa w firmie transportowej

O tym powinna pamiętać każda księgowa w firmie transportowej

1114
0
No Ratings Information Message

O tym powinna pamiętać każda księgowa w firmie transportowej. Przypominamy, że Rozporządzenie 561/2006/WE w art 10 określiło zakazane w firmie transportowej „motywacyjne” formy wynagradzania kierowców….Sprawa ta jednak nie jest tak oczywista jak pozornie mogło by się wydawać.

Artykuł 10/561/2006/WE
1. Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości i/lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia.

Komentarz:

Proszę zwrócić uwagę na okoliczność, że zakaz stosowania „motywacyjnych” systemów wynagradzania opartych na ilości przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionych towarów nie odnosi się wyłącznie do kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Ustawodawca w niniejszym przepisie rozszerzył zakaz także na kierowców zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych i to bez względu na to jaki jest ich szczegółowy charakter.

Należy jednak zwrócić uwagę na zapis drugiej części art 10.1: cytat: ? jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia? Należy się zastanowić kiedy kierowca zagraża bezpieczeństwu drogowemu? Zostało to jednoznacznie określone w pkt (17) rozporządzenia 561/2006/WE, który mówi że cytat: ?niniejsze rozporządzenie ma na celu (…) ogólną poprawę bezpieczeństwa drogowego. Służą temu głównie przepisy określające maksymalny dzienny, tygodniowy i przypadający w okresie każdych dwóch kolejnych tygodni czas prowadzenia pojazdu, przepis zobowiązujący kierowcę do korzystania z regularnego tygodniowego okresu odpoczynku co najmniej raz na dwa tygodnie oraz przepisy przewidujące, że w żadnym przypadku dzienny okres odpoczynku nie powinien być krótszy niż nieprzerwany okres dziewięciu godzin.

Tak więc kierowca nie zagraża bezpieczeństwu jeśli stosuje się do norm Artykuł 10/561/2006/WE

Dlatego też jeśli nawet wynagrodzenie jest ściśle powiązane z ilością przebytej drogi lub przewiezionych towarów to jest to całkowicie dozwolone tak długo jak długo nie będzie się to wiązało z przekroczeniem norm okresów prowadzenia pojazdu, skrócenia przerw lub odpoczynków. Inaczej mówiąc nie ma tu bezwzględnego zakazu wynagradzania kierowców za ilość przebytych kilometrów lub ilość przewiezionych towarów. Nie wolno jedynie wynagradzać kierowców za te przejechane kilometry lub przewiezione towary, które byłyby zrealizowane po przekroczeniu norm rozporządzenia 561/2006/WE.

 

 

 

Oceń artykuł

Poprzedni artykułInspekcja Pracy szykuje ofensywę
Następny artykułO tym muszą wiedzieć księgowi oraz właściciele firm