Strona główna Aktualności Dnia Opolskie: w tym roku ruszy budowa dwóch nowych obwodnic

Opolskie: w tym roku ruszy budowa dwóch nowych obwodnic

775
0
No Ratings Information Message

Najważniejszą trasą budowaną w woj. opolskim jest obwodnica Nysy. To jednak nie jedyna obwodnica, jakiej w najbliższym czasie doczekają się mieszkańcy opolskiego. 2016 roku rozpocznie się także budowa obejścia Czarnowąsów oraz Malni i Choruli.

Obwodnica Nysy to licząca ponad 16 km trasa w ciągu dróg krajowych 41 i 46. Rozpoczęta w sierpniu 2014 r. inwestycja połączy dwie drogi krajowe i wyprowadzi ruch tranzytowy z Nysy. Budowa tej trasy pochłonie ponad 300 mln zł. To największa inwestycja drogowa w woj. opolskim. W porównaniu z nią dwie pozostałe obwodnice prezentują się skromnie, ale mają kluczowe znaczenie dla lokalnych społeczności.

Obwodnica Nysy gotowa w 30 proc.

Wykonawcą obwodnicy Nysy jest konsorcjum firm Mota Engil oraz Himmel i Papesch Opole. Trasa będzie zwykłą drogą krajową z jednym pasem ruchu w każdą stronę. Prace prowadzone są już na całej długości inwestycji. Drogowcy stabilizują grunt, przygotowują podłoże do wykonania kolejnych warstw nawierzchni. Prowadzone są roboty ziemne w zakresie nasypów, wykopów, profilowania skarp i rowów. Przystąpiono już do utworzenia podbudowy drogi z kruszywa, wykonywane są też roboty bitumiczne i prace przy krawężnikach. 

– Rozpoczęto roboty budowlane na 13 z 14 obiektów mostowych. Dodatkowo wykonano most tymczasowy na rzece Nysie Kłodzkiej, co przyspieszy wykonywanie docelowego obiektu mostowego nad rzeką oraz pozwoliło na lepsze skomunikowanie budowy. Zakończono roboty w zakresie pali fundamentowych – tłumaczy Michał Wandrasz z opolskiego oddziału GDDKiA. – Obecnie stopień finansowego zaawansowania inwestycji wynosi ponad 30 procent. Trasa ma być oddana do użytku w październiku 2017 r.

 

Najdroższa obwodnica w historii

Lokalne obwodnice będzie budował też urząd marszałkowski. Na te inwestycje województwo opolskie w najbliższych latach wyda 210 mln zł. Większość tej kwoty pochłonie budowa obwodnicy Czarnowąsów (pow. Opolski). Ta droga będzie miała długość 5,3 km. – To najdroższa obwodnica w naszej historii – mówi Arkadiusz Branicki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. 


15 stycznia otworzono oferty cenowe. Do drugiego etapu zakwalifikowano 12 firm. Najtańsza oferta opiewała na blisko 100 mln zł. – Trasa będzie rozpoczynać się węzłem drogowym „Północnej obwodnicy Opola w ciągu drogi krajowej nr 45”, a kończy się włączeniem do drogi wojewódzkiej nr 454 – tłumaczy Arkadiusz Branicki.

W ciągu trasy powstanie 5 skrzyżowań typu rondo, 4 wiadukty, jeden most, a także miejsce kontroli pojazdów wraz ze stanowiskiem do ich ważenia. Roboty zakończą się w 2017 r. Kontynuacją obwodnicy Czarnowąsów ma być obwodnica Dobrzenia Wielkiego, Dobrzenia Małego i Borek. Ponad 6- kilometrowa trasa będzie budowana w latach 2018 – 2020.


Przetarg na budowę obwodnicy Malni i Choruli (pow. krapkowicki) zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale tego roku. Obwodnica będzie mieć blisko 5 km długości i będzie częścią drogi wojewódzkiej nr 423 (trasa Opole – Kędzierzyn –Koźle). Koszt inwestycji szacowany jest na 50 mln zł. W 2016 r. drogowcy wydadzą na jej budowę 10 mln zł. Prawdopodobnie przetarg na te roboty będzie dwuetapowy. Wykonawcy będą musieli przedstawić inwestorowi dwa warianty budowy: W technologii tradycyjnej i betonowej. Obok miejscowości znajduje się bowiem betoniarnia. Inwestor liczy, że jeśli firmom uda się uzyskać dobre ceny za beton, będą mogły zaproponować budowę drogi lepszej jakości, a tym samym lepsze warunki gwarancji.
W ramach inwestycji powstanie też miejsce kontroli pojazdów, wiadukt drogowy, przebudowane zostaną drogi gminne i fragment drogi wojewódzkiej. Wzdłuż obwodnicy powstaną chodniki i drogi rowerowe, a także ekrany akustyczne. Obwodnica Malni i Choruli powinna być gotowa w 2019 r.

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Oceń artykuł

Poprzedni artykułRosja: rozszerzono sieć przyjmowania karnetów TIR
Następny artykuł31 stycznia br.: wygasną zezwolenia dla polskich przewoźników