Strona główna Informacje prawne Opóźnienia przy wdrażaniu systemu viaTOLL

Opóźnienia przy wdrażaniu systemu viaTOLL

865
0
No Ratings Information Message

Uruchomienie elektronicznego systemu poboru opłat viaTOOL stoi pod znakiem zapytania. Jak informuje „Gazeta Prawna”, firma Kapsch, która zajmuje się montażem specjalnych bramownic, do 24 maja uruchomiła jedynie 52 z 430 planowanych urządzeń. Przypomnijmy, że zgodnie z wcześniejszymi założeniami, system viaTOOL miał zacząć działać od 1 lipca 2011 roku. Oznacza to, że austriacka firma odpowiadająca za montaż bramownic, powinna oddawać do użytku około 70 bramownic tygodniowo. Jak się okazuje, w budowie jest zaledwie 50 następnych urządzeń.

W związku z tymi opóźnieniami, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zażądała od wykonawcy rozpoczęcia prac w trybie 24-godzinnym przez siedem dni w tygodniu.

Napięty harmonogram budowy systemu wymaga podjęcia wyjątkowych środków – tłumaczy „Gazecie Prawnej” decyzję Magdalena Jaworska, wiceszefowa GDDKiA.

Nawet jeśli wszystkie bramownice zostaną uruchomione na czas, część z nich będzie musiała korzystać z generatorów prądu. Stanie się tak np. w przypadku autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej, gdzie urządzenie położone jest z dala od sieci energetycznej.

W takich przypadkach na podłączenie do sieci potrzeba znacznie więcej czasu – mówi „Gazecie Prawnej” Magdalena Jaworska i uspokaja, że generatory były również używane we wstępnej fazie funkcjonowania e-myta w Czechach. – Nie będzie to miało wpływu na działanie systemu – zapewnia.Nieoficjalnie mówi się jednak, że problem z firmami energetycznymi dotyczy kilku województw. Do tej pory porozumienie osiągnięto jedynie na Mazowszu, Pomorzu oraz w Wielkopolsce. Podpisane umowy dotyczą jednak podłączenia zaledwie 129 bramownic.

Zmierzamy do tego, by 1 lipca 2011 r. wszystkie bramownice były podłączone na stałe do sieci elektrycznej – zapewnia „GP” Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy projektu ViaTOLL.

Starania firmy Kapsch i GDDKiA mogą jednak nie wystarczyć by system poboru opłat działał prawidłowo. Wciąż bowiem nie zatrudniono kontrolerów, którzy mieliby wychwytywać wszelkie próby oszustwa. Minister Infrastruktury zwrócił się z prośbą o stworzenie 100 etatów do Rady Ministrów, jednak jak do tej pory nie zapadły żadne konkretne ustalenia w tej sprawie.

Źródło: Motofakty

Oceń artykuł

Poprzedni artykułOgraniczenia w ruchu ciężarówek na przejściach z Ukrainą
Następny artykułKontrole autobusów na liniach regularnych