Kancelaria Prawna Viggen Sp.J. przypomina o uregulowaniach Pakietu Mobilności, na mocy których wprowadzono przepisy umożliwiające wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu w wyjątkowych okolicznościach.
UWAGA: Powyższe przepisy obowiązują w Europie już od 20 sierpnia 2020 r.
Komisja Europejska wskazała, jakie wyjątkowe okoliczności mogą uzasadniać przekroczenie dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu. Zaznacza się, że odstępstwa mogą być stosowane w przypadku, kiedy z powodu nieprzewidzianych okoliczności, które są przede wszystkim w pełni niezależne od kierowcy, nie może on dotrzeć do swojego miejsca zamieszkania lub do centrum operacyjnego pracodawcy. Do takich okoliczności możemy zaliczyć przede wszystkim:
- złe warunki pogodowe;
- opóźnienia na załadunku;
- opóźnienia na rozładunku;
- zatory na drodze.
KE jednocześnie zwraca uwagę, że zgodnie z przepisami, kierowca zaznacza wszystkie odstępstwa związane z przekroczeniem terminów prowadzenia pojazdów odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na jego wydruku bądź na planie pracy. Za tego rodzaju zapis, pełną odpowiedzialność ponosi kierowca.
Komisja Europejska wskazała również, że przekroczenie przez kierowcę dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu ze względu na wyjątkowe okoliczności, NIE MOŻE jednocześnie prowadzić do przekroczenia maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, wynoszącego 90 godzin. W zmienionych przepisach wyraźnie podkreślono, jakie odstępstwa mogą być stosowane w związku z przekroczeniem czasu prowadzenia pojazdu. Dlatego też, kierowca musi bezwzględnie przestrzegać unormowań dotyczących limitu 90 godzin jazdy.
Zatem podsumowując: w wyjątkowych okolicznościach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania, w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku. Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut.
Każdy wydłużony okres pracy musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
Rekomendujemy, aby kierowca w posiadał przy sobie formularz potwierdzający jego miejsce zamieszkania, który w razie kontroli uwiarygodni cel podróży.